"האי של נים"- ספר ילדים מקסים, תחילת החזר חובות…

 מאת ונדי אור, תרגמה מאנגלית גילי בר הלל סמו, איורים קרי מילרד, יצא בהוצאת איגואנה

לפעמים נדמה שסיפורי הרפתקאות המתרחשים על אי בודד שייכים לספרות הילדים הקלאסית והותיקה בסגנון רובינזון קרוזו, משפחת רובינזון השוויצרית או אפילו אי הילדים, המאוחר יותר, שמתרחש בתקופת מלחמת העולם השנייה. הספרים האלה, שמציתים את הדמיון ומעמידים במרכזם התמודדות אנושית מול איתני הטבע וחיים פסטורליים יחפים וטבעיים של חול, ים ואגוזי קוקוס, נתפסים כדבר הרחוק ביותר מהילדות העכשווית והטכנולוגית שמבוססת על אי-מיילים, אס אם אסים וכוכבי טלביזיה.
להפתעתי ולשמחתי "האי של נים" מצליח לשלב בין שני הקצוות המרוחקים האלה ועושה זאת בצורה חיננית במיוחד.

נים היא ילדת טבע שחיה על אי בודד עם אביה המדען ג'ק. חבריה הטובים והיחידים, בעצם, הם סלקי כלבת הים, פרד האיגואנה וצ'יקה, צבת ים שמגיעה לביקור פעם בשנה. כשג'ק יוצא לשייט של כמה ימים, נים מתמודדת בתושייה ובאומץ עם ההפתעות והסיכונים שנקרים בדרכה. באמצעות דואר אלקטרוני וטלפון לווייני היא יוצרת קשר עם אלכס, סופרת שכותבת על הרפתקאות נועזות ואיים בודדים מבלי לצאת מדירתה העירונית. הספר אינו חף מחלוקה בנאלית לטובים ורעים ומהפי אנד רומנטי וצפוי, אבל הוא עושה את זה בעדינות בהומור ובחן שמונעים מהבנאליה לפגוע בהנאה.

חיי הטבע של ג'ק ונים על האי יוצרים קרקע פורייה לביטויים לטרנד האקולוגי והאורגני, אבל אלה משתלבים בטבעיות בעלילה ואינם נופלים למלכודת מטיפנית כלשהי.
הספר גדוש באיורים הומוריסטיים בקו שחור נקי, בסגנון שהזכיר לי את איוריו של קוונטין בלייק.

 העטיפה, לעומת זאת, מציגה את הפוסטר של הסרט ההוליבודי שהופק בעקבות הספר ויוצא בארץ במקביל לספר. אני מבינה את השיקולים המסחריים שהביאו את ההוצאה לבחירה הזאת, אבל חבל לי שהתוצאה זרה לרוח הספר.

"האי של נים" הוא ספר ילדים מענג, מותח, מרגש ועדין שנקרא בקלות ובשטף.

למרות ההרפתקאות הדרמטיות והטכנולוגיה העכשווית, יש בו משהו צנוע שמצליח לתת תחושה של ספר ילדים איכותי של פעם ואני נהניתי ממנו מאוד. העלילה המותחת והפורמט הידידותי, המנוקד והקצר יחסית (125 עמודים קטנים עם הרבה איורים) הופכים את הספר למתאים במיוחד לילדים בסביבות גיל שמונה שעוברים לקריאת ספרים ארוכים, אבל גם ילדים גדולים יותר – עד סוף בית הספר היסודי בערך – יכולים ליהנות ממנו מאוד, ואפילו ילדים קטנים יותר עשויים ליהנות ממנו כספר שמוקרא להם בהמשכים.
אני קראתי את הספר בשעת צהרים חמה וסיימתי את הקריאה עם חיוך על השפתיים למרות מזג האוויר ואני ממליצה על החוויה.

 

שודר בתכנית הרדיו "חדש על המדף" ברשת א' של קול ישראל ב- 9.1.09.

בזמן הרב שעבר מאז שכתבתי את הביקורת ועד שהיא שודרה, השאלתי את הספר לכמה בני 8-11  שהתלהבו מאוד – גם בנים וגם בנות, ולשמחת כולנו, בקרוב ייצא ספר המשך.

 

"האי של נים" מפי המתרגמת  ובפרפראזה של הבת שלה

ועוד כאן ב"רשימות"- המלצה של ורד שלאוזר אידה

נורית אסיאג ב"עכבר העיר" על הספר והסרט

האתר היפה של הוצאת איגואנה

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אסתי  ביום 23/01/2009 בשעה 8:45

    טוב לראות שאפשר אולי לנסות לשקם את השגרה ולחזור לעסוק באחד הדברים החשובים לחיינו והוא תרבות.
    כי כולנו זקוקים לעיר מקלט או לפחות לאי של נים.

  • טלי  ביום 23/01/2009 בשעה 12:36

    כן, כולנו וכולם זקוקים לאי מקלט.

  • פנינה פלמן  ביום 23/01/2009 בשעה 13:24

    הי, טלי

    מסכימה עם כל מה שכתבת. גם אני , גם הילדים המבקרים בספרייה וגם נכדי בגילאי 7-10 מאד אהבו את הספר.
    בלינק הבא אפשר לקרוא מה שכתבתי עליו בזמנו בפורום ספרות לילדים ולנוער.

    http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=848&MessageId=119316967

    שבת שלום לך!
    פנינה

  • טלי  ביום 23/01/2009 בשעה 19:15

    טוב, לכתוב שאני מסכימה איתך אחרי שהסכמת איתי זה כבר באמת מוגזם… (-:

    קראתי שוב את הדיון בעקבות שהלינק שהבאת, ונזכרתי בחילוקי הדיעות המסויימים שהספר עורר.

    אני נשארת איתנה בדעתי- שהכיף, החינניות והעדינות שנודפים מהספר הזה עולים על כל השאר, אבל מובן שכל אחד רשאי לשפוט בעצמו, במקרה הזה מלאכת הקריאה והבדיקה לגמרי נעימה.

    • יעל  ביום 24/10/2019 בשעה 14:34

      ספר מקסים. אני מחנכת כיתה וקראתי אותו לפני מספר שנים לכיתתי שתיתה אז , כיתה ד. הדפסנו על A4 את המפה, ולקראת כל הקראה כתבתי את הדמויות על הלוח, היה קסום. ממליצה בחום. מזדהה מאוד בעניין הכריכה לספר, חסר לי משהו תמים, פילאי. חבל שבחרו כך, אפילו שקלתי לעטוף במשהו אחר ממש מציקה לי. תודה על הכתבה ☺.

  • יעל שכנאי  ביום 23/01/2009 בשעה 23:35

    ספר נפלא וסרט נפלא.
    הבן שלי קרא וגם ראינו יחד את הסרט, אחרי שהוא קרא את הספר.
    הכתיבה שלך עושה חשק לעלעל שוב בספר.

    תודה.

  • טלי  ביום 24/01/2009 בשעה 14:21

    (-:

  • ניר  ביום 06/01/2010 בשעה 13:57

    תודה על הביקורת, עזרה לי לקבל החלטה האם לרכוש את הספר לביתי. אני מעריך את זה שדגאת לציין שהספר מנוקד, מידע שלא מופיע בשום מקום אחר.

  • טלי  ביום 06/01/2010 בשעה 14:59

    באמת באמת שמחה.

    ואגב, גם ספר ההמשך "נים בים" מצויין ומומלץ מאוד.

    תיהנו! (-:

  • מרק  ביום 18/12/2010 בשעה 13:02

    ספר דביל

  • טלי  ביום 18/12/2010 בשעה 15:14

    מרק, זכותך המלאה לא לאהוב את הספר, למרות שבעיניי הוא מקסים, אבל להבא – אני מבקשת לכתוב כאן עמדות מנומקות ומנומסות.

  • קופיקו  ביום 08/12/2011 בשעה 18:04

    ספר מקסים והיה גם סרט, לדעתי. ביקורת מהנה, אשמח לקרוא ביקורות גם על קלאסיקות, שאולי לא כולם מכירים מילדותם.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום 17/06/2013 בשעה 20:14

    ספר מדהים

טרקבאקים

כתיבת תגובה