מה כל כך מצחיק בפאני

"מה כל כך מצחיק בפאני" מאת מירי חנוך, יצא בהוצאת זמורה ביתן

איך אפשר לכתוב ביקורת על ספר שמניח על השולחן מולי נשמה מפרפרת, רועדת, חשופה, ככה כמו שהיא, ועוד בודק בחרדה אם טעים לי?

כן, יש כאן מסווה של קובץ סיפורים, וכל מיני דמויות, לפעמים יש להן אפילו שמות שונים וביוגרפיות אחרות – כדי לבלבל את האויב. הן חושבות מחשבות ועושות מעשים, הדמויות האלה, פועלות בתוך העולם למרות שעדיין קשה להן לעכל את זה, והן מתחפשות לדמויות שונות מסיפורים שונים עם עלילות שונות. לפעמים יש פואנטה, לפעמים מגיע שיא או דרמה, ובדרך כלל עובר שם חוט של הומור מריר ודק, בתוך כל העצב הזה.

ויש לזה כריכה, ועמודים ואותיות וכותרות – כל מה שצריך להיות בקובץ סיפורים.

אבל זאת רק הסוואה מתוחכמת. בעצם, מונחת שם נשמה בלי עור ובלי הגנות. ומי אני שאבקר אותה?

זה תפס אותי לא מוכנה כל העניין הזה. אני מכירה ואוהבת את הטור של מירי חנוך מהעיתון ויודעת עליה לא מעט, דרך הכתיבה שלה ומה שנקרא "דמותה הציבורית".אני יודעת שהיא יודעת להיות שנונה וכשראיתי את הכותרת המשעשעת והמתחכמת – "מה כל כך מצחיק בפאני", הייתי בטוחה, משום מה, שעומד לפניי ספר תל אביבי קליל וכיפי, כזה שקוראים בלי מאמץ, נהנים ושוכחים אחר כך. איזו טעות!

הספר הזה הוא בערך הכל חוץ ממה שחשבתי, וזה מוזר, כי כל פרטי החיים של חנוך שהכרתי מופיעים בו – אהבה אימהית עצומה לצד שחיקה וקיטורים מגידול ילדים גדולים וקטנים, התאהבות מאוחרת, דור שני לשואה, סיגריות, סמים קלים, טבע, חופש, מוסר וציפרלקס. את כל החומרים האלה כבר פגשתי בכתיבה שלה ובכל זאת, לא הייתי מוכנה לבור התודעה הקשה, המסויט, החשוף והאמיתי כל כך שאליו היא הובילה אותי.

הסרט המצוין "פיצה באושוויץ", מסע של המחברת עם אביה במחוזות השואה "שלו", נתן לי מושג מאיפה הכל התחיל, וגם עזר לי להבין את הסיפורים שמשובצים פה ושם בספר, בין חוויות של אישה מסובכת, חוויות הילדות של אבא שלה הן אולי הסיפורים הכי עוצמתיים וצלולים בקובץ, ממש כאילו היא חוותה את הילדות האיומה שלו בעצמה.

ודרך המילים, מירי חנוך השפיעה עלי איכשהו. כי אחרי שגמרתי לקרוא, אני בכלל לא רוצה לכתוב ביקורת. נראה לי הרבה יותר יעיל להציע לה שמיכה חמה, כוס תה, אמבטיה ושילוב מנצח ומנחם של שניצל ופירה. שתנוח קצת. מגיע לה.

שודר בתכנית הרדיו "חדש על המדף" ב – 15.6.2010.

 

ראיון של רונה קופרבוים עם מירי חנוך

"מישהו מסתיר את מירי חנוך?" עדנה אברהמסון ברפובליקה הספרותית (אני חולקת על דעתה, בעיני הספר מאוד מאוד שונה מהטורים בעיתון, אבל הדיון מעניין)

ביקורת של נועה לימונה ב"הארץ"

וביקורת של ענבר לבנת בנענע10

 

הסרט "פיצה באושויץ" לצפיה ישירה – לא פשוט אבל מרגש, מרתק ומעורר מחשבה, וגם נותן הרבה מפתחות להבנת הספר.

על מירי חנוך ב"מחוברות"

דוגמא לטור "השף הפרטי שלי" של מירי חנוך ואייל שני, זה הסגנון שחשבתי שמצפה לי בספר, כמה טעיתי, הספר הרבה פחות כיפי אבל הרבה יותר נוגע.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • mooncatom  On 20/06/2010 at 20:35

    טלינקה,
    אני מבינה שנכמרו רחמייך על הסופרת,
    אבל האם נהנית מהספר?
    כספר אני מתכוונת, בלי כל המסביב,
    עושה רושם שכן, אבל לא לגמרי ברור…
    בכל אופן, גם אני כמוך,
    נפעמת מהאישה המיוחדת הזו,
    וגם אני חשבתי שהסרט מדהים.
    את הספר אקרא, בקרוב,
    ממש בקרוב.

  • יותם שווימר  On 20/06/2010 at 20:48

    טלי היקרה,
    טרם קראתי, אז לא אגיב על התוכן. אך בכל-זאת, עלי לציין שספר שמשאיר אותך חסרת מילים הוא בדרך-כלל מדד ליצירה משמעותית. ייתכן והקריאה השנייה או השלישית תוביל ל"תובנות ספרותיות", אבל כרגע, נעים להתענג על ההשפעה שלו עלייך.

  • רוני  On 21/06/2010 at 8:54

    לא התכוונתי לקרוא, אבל שכנעת אותי. נשמע מקסים.

  • טלי  On 21/06/2010 at 10:38

    מיכלינקה – יש סיפורים שמאוד נהניתי מהם ויש שלא כל כך, הרמה שלהם לא אחידה בעיני, אבל זה לא כל כך משנה, מה שנשאר אצלי זו החויה הרגשית החזקה.
    ולמרות שכל חומרי החיים שלה מוכרים מהסרט ומכל השאר, הספר הוא משהו אחר לגמרי, כאילו הצד האפל של אותו דבר.

    יותם היקר – כן, ברמה הרגשית לפחות זו בהחלט יצירה משמעותית, גם אם כמו שכתבתי למיכל, לא אחידה ברמתה.

    רוני – כיף לשמוע, תוך כדי קריאה ותוך כדי כתיבת ביקורת חשבתי עליך, יש לי הרגשה שתאהבי אותו מאוד, מעניין אם ההימור שלי נכון…(-:

להשאיר תגובה

