רגע קצר של גזענות

אתמול ביליתי יום ארוך, מאתגר, מתיש ובעיקר מרגש, משמח ומספק עם כמה קבוצות ילדים של מהגרי עבודה בתל אביב. עוד אספר לכם בהזדמנות על מה ולמה הייתי שם, אבל העניין הוא שביליתי הרבה שעות עם ילדים מקסימים, תוססים ורהוטים.
זה לא שיחק שום תפקיד, אבל היו שם ילדים מכל מיני צבעים. שחורים, לבנים, אסייאתים, רובם נולדו בתל אביב, כולם מדברים עברית מצוינת וברוב המקרים אין לי מושג, וגם לא חשוב לי, מאיפה ההורים שלהם הגיעו. ילדים.

אחרי יום ממושך, משמח ומייגע באזור התחנה המרכזית  של תל אביב (בדרך קפצתי "להגיד שלום" לספרייה הרב-לשונית שמרית היקרה וחבריה מקימים בגן לוינסקי), עברתי לקצה התרבותי השני של תל אביב- עזריאלי. הגעתי לקניון קצת אחרי תשע בערב, עייפה ורצוצה, עם שני תיקים כבדים.

כמו אזרחית טובה ושומרת חוק, נעמדתי בתור הקצר לבדיקה ביטחונית בכניסה לקניון. לפניי בתור עמד בחור צעיר, שחור. עולה מאתיופיה? מהגר עבודה? פליט סודני? לא יודעת, וזה גם לא משנה. בחור צעיר, נחמד, עם צמות חצי ארוכות ותרמיל גב.

השומר פתח לו את התרמיל – לגיטימי. הוציא משם בקבוק מים, והחזיר בחזרה. בתרמיל היו מונחים ספרי לימוד. השומר הוציא ספר, פתח אותו והחזיר למקום. הבחור חייך חיוך חצי נבוך והשומר עבר ביסודיות ובסבלנות על כל תכולת התרמיל. אני עמדתי ממש מאחוריו, ככה שיכולתי לראות מה היה לו בתיק ואני יכולה לנחש שמדובר בסטודנט. עדיין לגיטימי.

ואז הגיע תורי. הושטתי לשומר את שני התיקים שלי – ארנק גדול וכבד ותיק פלסטיק גדול וכבד עוד יותר. הוא לא פתח, לא הוציא משם כלום, אפילו לא הסתכל על התיקים שלי, רק חייך אלי וסימן לי לעבור.
"יאללה, תעברי" רמז לי המבט של השומר  "זה בסדר, את משלנו"
לא סתם הזכרתי את היום הארוך שעבר עלי אתמול. הייתי עייפה, צמאה, רעבה, עם גב כואב ותיקים כבדים, מאחוריי היה יום חיובי אבל סוחט, חמש דקות קודם אולצתי ללכת ברגל בעיקוף גדול כדי להגיע לקניון אחרי שהמשטרה חסמה את הדרך בגלל חפץ חשוד. בתוך הקניון חיכתה לי בת דודתי ולצידה חיכו לי אוכל, שתייה וספה נוחה – שלושה מצרכי יסוד שבאותה שניה נזקקתי להם מאוד. הדבר האחרון שחסר לי באותו רגע היה עוד עיכוב אצל השומר של עזריאלי.

ועדיין, למרות שלכאורה הרווחתי מהיחס הזה, הוא הטריף אותי. "זה מאוד לא בסדר, מה שעשית עכשיו", אמרתי לשומר, אבל הוא לקה, כנראה, בחירשות סלקטיבית והתעלם ממני לחלוטין.

אין לי בעיה עם בדיקה ביטחונית שנועדה באמת להגן על שלומי ועל שלום שאר האזרחים, אבל למה שחוויתי אתמול בערב בכניסה לקניון עזריאלי לא היה שום קשר לביטחון או בטיחות, זאת הייתה גזענות פשוטה. הוא שחור, אני לבנה. אותו בודקים עם זכוכית מגדלת, את התיק שלי לא טורחים לפתוח.

את התמונה הזאת לקחתי מכאן
 
וגזענות של אנשים ספציפיים היא כמובן רק חלק מתמונת הגזענות הממוסדת והחוקית, אני עדיין מתקשה להאמין למה שראיתי היום שעושים בעיריית פתח תקוה
הם תופסים טרמפ על רצח אריק קרפ ז"ל בידי חבורת חוליגנים מג'לגוליה, וכאילו שחסרים אצלנו חוליגנים יהודים שהורגים אנשים אחרים בדם קר, עיריית פתח תקווה מכריזה על חוקי גזע מקומיים. העירייה מעודדת את התושבים לא להשכיר דירות לערבים ומכריזה שבתי קפה שבהם נוהגים לבלות "בני מיעוטים ושב"חים" ייסגרו ב 23:00 בלילה, ללא שום קשר, כמובן, למה שמרשים חוקי העזר העירוניים לבתי קפה "של יהודים". 
 
אזהרה: אילוסטרציית התמונות הזאת לשיר "נפלא פה" של הביל"ויים מתאימה וקולעת, לצערי, אבל היא גם כוללת תמונות קשות -לשיקולכם
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יוסי  On 16/09/2009 at 18:43

    כיחיד וכחברה, הרגעי. הם מנצחים והם ישרדו ואח"כ יתגברו ובשלב הבא ינצחו גם בפ"ת עירי. השאלה מה יהיה עם הטפשות, הבהמיות, הכסילות וההתנהגות האובדנית של היהודים כאן בפתח-תקווה.

  • מרית  On 16/09/2009 at 19:59

    יש פוסטים כאלה, שאני לא יודעת איפה לשים אותם שלא יכאבו. כמו שלך, וכמו של יגאל סרנה היום, וגם כמו של שולמית אפפל שאינו תיאור ישיר של המציאות אבל מעביר את תחושת השיבוש וחוסר האונים.

  • שירה  On 16/09/2009 at 20:10

    בנוסף למה שסיפרת כאן על עיריית פ"ת, אני רוצה להתייחס לחלק אחד מסוים בלינק לכתבה שצירפת. עיריית פ"ת רוצה "לסייע" לבנות שנמצאות בקשרים עם ערבים ולספק להן "תמיכה מוסרית" על מנת לעזור להן לנתק את אותם קשרים. גזענות הבנתי, עקרונות טוהר הגזע- אוקיי הפנמתי, אני רק שואלת את עצמי ממתי עירייה, כל עירייה, רשאית להיכנס לתחתונים של תושביה ותושבותיה ולהחליט בעבורן עם מי הן תתרוענה ותבלנה ועם מי לא. אני חושבת שאפשר להוסיף לרשימת ההפרות הבוטות האלה גם את זה. איך קוראים לזה, אולי גרמניה 1933?
    אגב, שמעתי על עמותות פרטיות שפועלות בערים נוספות, ששמו להן מטרה דומה.

  • שועי  On 16/09/2009 at 22:15

    לשעבר נעצרתי פעמיים, פעם בפתח תחנה מרכזית ופעם בפתח מוסד אקדמי השוכן בפאתי ירושלים,
    משום שלא רק שחבשתי כובע כהרגלי, אלא גם נשאתי עימי ספר בגופנים ערביים, מה שעורר את חשדם של השומרים. נלקחתי לחקירה עם חיפוש גופני ורק אחר כך נתנו לי להמשיך. בפעם השניה לא היה עימי ספר ערבי אלא סוג של קפושון שכתוב עליו באנגלית דמוית אותיות ערביות. שוב אותו סיפור.
    ובאשר לעיריית פתח תקווה, זהו עוד נדבך בסיפור הסגרגציה שמנהלת מדינת ישראל תחת הממשלה הנוכחית. בסופו של דבר ודאי גם תיבנה חומת הפרדה בין פתח תקווה לכפר קאסם, וערבים אזרחי ישראל יוכנסו לצד הזה של הגדר, לפי מכסות ושעות עבודה. מביש למדיי.

  • יולי  On 16/09/2009 at 22:37

    הרי כמובן, רק אסור לומר את זה, מדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד ולא רק בשטחים הפלשתינים הכבושים. חשוב חספר על זה וטוב שכתבת את מה שכתבת אבל רוב האשנים פשןט מעדיפים כך. כאילו ששנאת הזר שומרת עליבם ממשהו… באילו שרק כך הם צרגישים שווים משהו. אוי טלי, כמה אני שמחה שאת עדיין מזדעזעת מזה ומוצאת לנכון לכתוב על זה. כן יירבו. בברכת לשנה הבאה בפחות גזענות

  • צליל  On 17/09/2009 at 2:19

    בכניסה לחוף הכרמל בחיפה יש תור ארוך לבדיקה בטחונית, הרבה סטודנטים חיילים ואחרים עם תיקים גדולים. היהודים שולפים את תעודות הזהות ונכנסים, הערבים עומדים ועוברים בדיקה מדוקדקת. אפרטהייד. אני לא מגישה את תעודת הזהות.

  • אהרון חבר  On 17/09/2009 at 4:42

    אני לא יודע איך בדיוק אפשר לתרגם את המושג שבנושא. אולי המילה "חזותיות" מתאימה. מכל מקום. איש הבטחון שבכניסה עשה את תפקידו ועשה אותו בנאמנות. הרי היו דברים מעולם. לא פעם ולא פעמיים הוכנסו מטעני חבלה למקומות ציבוריים ואת התוצאות אנחנו יודעים (אם אנחנו רוצים לדעת) אחת הדרכים לערוך את הבדיקות הבטחוניות, דרך שכל העולם מעריך את ישראל על רמת הדרך הזו, היא הפרופיילינג, כלומר בחינת האנשים העוברים תוך ניסיון לאתר את אלה שנראים לבודק חשודים. זו דרך שעובדת מסיבות מספר, וזו גם דרך המונעת עיכובים והצטברות של אנשים רבים ולזמנים ארוכים בנקודת הבדיקה.
    מעניין שאת פוסלת מסיבות של גזענות בעוד שלהקת המעודדים/דות שבתגובות מוסיפים לסיבות גם את האפרטהייד. מעניין יהיה לראות איך את אישית מתייחסת לנושא: "בחור צעיר, שחור, עולה מאטיופיה? מהגר עבודה? פליט סודני? לא יודעת וזה גם לא משנה. בחור צעיר נחמד, עם צמות חצי ארוכות… בתרמיל היו מונחים סיפרי לימוד ואני יכולה לנחש שמדובר בסטודנט. הבאתי את הציטוט רק כדי להראות לך את האמת שבפתגם : "הפוסל במומו פוסל" הרי את עושה בדיוק את אשר הבודק עושה. על סמך ראיה שיטחית בלבד את קובעת שהצעיר הוא "נחמד". את מנחשת שהוא סטודנט" והרי לך "פרופיילינג". לא אמשיך לנתח את דבריך, רק אומר לך כי מוטב לבדוק פעם ועוד פעם את כל מי שנראה לבודק ולטעות מאשר לא לבדוק ולטעות.
    ולסיום מאחר ואני רואה אותך ואת הכותבים/ כותבות ואת הקוראים/קוראות כאנשים משכילים ואינטליגנטים, הייתי ממליץ לך ולהם ללמוד ממקור בלתי תלוי (אם יש דבר כזה) מה פרוש המושגים "גזענות" ו"אפרטהייד".

  • טלי  On 17/09/2009 at 11:28

    יוסי- אני לא חביבתך וצר לי, אבל משפט כמו "אני מכבד וחובב את הערבי כיחיד וכחברה" הוא גזעני. כמו השומר בעזריאלי, גם אתה מנסה לנכס אותי ל"צד שלך" ולהשתמש בחיוכים ומילים יפות כדי לכסות על הגזענות- סורי, לא קונה את זה. באיזו מלחמה בדיוק "הם" ינצחו? בזכותם של אנשים לשבת בבית קפה בפתח תקוה באחת עשרה וחצי בלילה?

    מרית- חבל לי שהכאבתי לך, יקירתי, אבל הכאב שלך (למול האטימות של חלק מהאנשים האחרים), דווקא מעודד קצת, והפעולה האנטי-גזענית שלך שקישרתי אליה פה למעלה מעודדת הרבה. (-:

    שירה-את צודקת כמובן, דארלינג.זה שעירייה מרשה לעצמה להכנס לתחתונים של אזרחיותיה זה חמור וחצוף. אגב, זה שיש עמותות פרטיות שעושות את זה פחות מטריד אותי, כל עוד הם לא נוקטים באלימות הם יכולים, כאנשים פרטיים, לפנות לבנות האלה. רוצות? יגידו להם תודה וייעזרו בהם (וחלקן כנראה אכן מלאות בעיות וקשיים וזקוקות לתמיכה), לא רוצות? ישלחו אותם לכל הרוחות. כשעירייה, כלומר גוף רשמי שממומן בכספי התושבים נכנס לתחתוניהן של אזרחיותיו, זה אכן מזכיר מקומות אחרים ותקופות אחרות.

    שועי – במקרה, היו לי בתיק, בין היתר, דברים שילדים כתבו בערבית. לו השומר היה טורח לבדוק את התיק שלי, יתכן שהייתי זוכה לחוייה כמו שלך… ודאי שלא רק אתיופים זוכים להשפלה כזאת. מה שהה כל כך צורם בסיטואציה הוא הניגוד הבולט בין היחס שהבחור ההוא קיבל ליחס שאני קבלתי.

    יולי – לצערי העמוק את צודקת, ההפרדה והשנאה הרשמית והחוקית תופסת כאן מקום מרכזי יותר ויותר, מיום ליום, וזה מפחיד אותי.
    לא רוצה להזדעזע, רוצה שזה ייפסק… ושנה טובה וסובלנית, כמובן (-:

    צליל- תודה! כבר יצא לי לא פעם להגיש תעודת זהות במקום חיפוש לשומר בכניסה לחוף הכרמל, אבל מעולם לא ראיתי שם שבמקביל אלי מעכבים ערבים. אם אהיה בסיטואציה כזאת, גם אני לא אגיש תעודת זהות. אני חושבת, לצערי, שהבחור בעזריאלי לא שמע מה אמרתי לשומר. הבחורה שהיתה אחרי בתור שמעה, קראה לי במדרגות הנעות, שאלה למה התכוונתי והסכימה איתי לחלוטין. אני חושבת שחשוב למחות בקול רם במקרים כאלה, גם לאוזני השומר וגם לאוזני האנשים האחרים בתור- המופלים וגם ה"מיוחסים".

    אהרון חבר- לא, הוא לא עשה את תפקידו, הוא לא תפקד כשומר אלא כסלקטור, ולמיטב ידיעתי סלקציה אינה חוקית ועזריאלי אינו מועדון חברים פרטי אלא קניון ציבורי שפתוח לכולם.
    אתה יכול להשתמש במונחים פסיאודו מקצועיים כראות עיניך, אבל מכבסת המילים הזאת לא משנה את המציאות המכוערת שתיארתי.
    ודאי שגם אני הנחתי הנחות לגבי הבחור, כולם עושים את זה כל הזמן באופן אוטומטי. כשההנחות הטבעיות מביאות לפעולה של אפליה וכשהן נשענות אך ורק על מוצא אתני ולא על שום מאפיין אחר- זו גזענות. אם כבר, אני הייתי עייפה ורצוצה ולא נראיתי במיטבי והבחור היה הרבה יותר מסודר ונקי ממני. אין לי בעיה עם בדיקה בטחונית וכתבתי במפורש שעצם החיטוט בתיק של הבחור היה לגיטימי בעיני. אבל ברגע שהתיקים שלי אפילו לא נפתחו, מה שהשומר עשה לבחור שעמד בתור לפניי איבד את הלגיטימציה שלו.
    לא לחינם הזכרתי את הילדים שהייתי איתם ממש חצי שעה לפני שהגעתי לשומר. חלקם יכולים להיות אחיו הקטנים או אפילו ילדים של הבחור ההוא. חשבתי עליהם, חשבתי איך הם היו מרגישים בסיטואציה כזאת, וכמה שנאה ותסכול היו נצברים בהם אם היו רואים את זה.

  • ימימה  On 17/09/2009 at 12:46

    אבל לפחות מאיך שתיארת את זה, נשמע שמר חבר מעלי צודק. השומר פשוט הפעיל שיקול דעת בכך שהכניס אותך בלי בדיקה מדוקדקת ואת השני כן. שיקול דעת לגיטימי, בהתחשב בחזותם הזרה של מבצעי הפיגועים.

    יותר מכעיסים אותי אנשים שלא מפעילים שיקול דעת. באמת, באה אישה עם ילדה ותינוקת בעגלה, וסליחה אם זה נשמע גזעני – דוברת עברית ללא כל מבטא זר – ולה דווקא צריך לפתוח את התיק? זה קורה לא מעט. זה לא הגיוני ולא יעיל.

  • טלי  On 17/09/2009 at 13:29

    עצוב לי לקרוא את זה.
    הגיוני לפתוח את התיק לכל מי שנכנס למקום ציבורי, בשביל זה נמצא שם שומר.

    לא חסרו מבצעי פיגועים בעלי חזות לא זרה, בין אם בתחפושת או בין אם נבחרו בכוונה בשל החזות שלהם. וגם ממש לא זכור לי שאי פעם התבצע בישראל פיגוע ע"י אדם שחור. השומר ראה בדיוק כמוני שהתיק של הבחור מכיל ספרים ובקבוק מים ובכל זאת הוציא ספר ספר, באיטיות ובדווקאיות. אני מעדיפה להתעכב שתי דקות יותר בכניסה למקומות מאשר לראות ילדים אחרים בצבעים אחרים שירצו להכנס למקום ציבורי עם אמא או אבא ועגלה וירגישו איך אותם מעכבים ובודקים ולאנשים אחרים נותנים להיכנס בלי בדיקה.
    שנה טובה, ימימה.

  • dugmanegdit  On 17/09/2009 at 18:27

    זה ממש לא הגיוני לפתוח את התיק ולבדוק בצורה יסודית כל מי שבא לקניון. זה לא הגיוני כי זה יוצר תורים ומכביד על שגרת החיים אבל, ובעיקר, כי אם יהיה תור ויהיה מפגע הרי שהבודק הקפדן משרת בעצם את מי שרוצה לפגוע בהמוני בני אדם על ידי יצירת תור. הדרך הפשוטה והבטוחה להימנע מכל זה היא לערוך "פרופיילינג". הבודק הבטחוני צריך לגלות מי הם המפגעים. הוא יודע שאחוז ניכר מבין המפגעים הפוטנציאליים נראה/מתנהג כך וכך ולפיכך הוא יתעכב יותר על מי שמתאים לפרופיל הזה. זה רציונלי לחלוטין וזה גם עובד.
    זה בהחלט לא נעים למי שמעוכב, ואני מדבר מנסיון אישי לאחר שעוכבתי כמה פעמים בירושלים (כשאדם "בעל חזות ים תיכונית" ובעל זקן מסתובב עם כובע גרב שחור בעיר מוכת פיגועים זה מה שקורה). אבל זו לא גזענות ובוודאי שהטענה שהמאבטח לא עשה את עבודתו היא רחוקה מן האמת!

  • טלי  On 17/09/2009 at 20:07

    לא היה שום תור ארוך ושום נעליים- אני הייתי היחידה שחיכתה בתור, אחרי הגיעה עוד בחורה אחת בדיוק.

    לא סתם תיארתי את הבחור ואת תכולת התיק שלו שלא היה בה שום דבר מחשיד. הדבר היחיד שהחשיד אותו בפרופיילינג המתועב הזה שלכם, היה הצבע שלו. וזו, אם תסלח לי, גזענות.

  • dugmanegdit  On 18/09/2009 at 12:36

    אני לא מבין כיצד התגובה שלך קשורה במשהו למה שכתבתי. ראשית, נראה שהחלטת מראש ש"פרופיילינג" הוא עניין מתועב. אני חושב שקצת קשה לנהל דיון עם מי שהחליט מראש בעניין שנראה שאינו מבין מה עומד מאחוריו.

    אשר למקרה המסויים שלך – השאלה העקרונית היא האם השומר צריך לבדוק באופן מדוקדק בעיקר מי שעונים לפרופיל מסויים. אם כן, אז השומרים שעושים זאת מבצעים את תפקידם. אם לא הרי שהם לא. אם את טוענת שהבעיה היא בפרופיל הרי לך שאלה – ואם מבדיקת כל מקרי העבר של מי שעשו פיגועים או מי שניסו או מי שניסו לגייסם היה עולה שב-90% מהמקרים מדובר בג'ינג'ים בגובה מטר תשעים האם גם אז, במקרה של פרופיל שקובע שצריך לבדוק את אוכלוסיית הג'ינג'ים הגבוהים, היה מדובר בגזענות?

  • טלי  On 19/09/2009 at 17:35

    לא החלטתי מראש, לא שמעתי על המושג הזה עד תגובתך ומששמעתי הוא נשמע לי מתועב, כן. מכבסות מילים ומושגים שפוגעות בבני אדם בשם פיקציית הבטחון הן מתועבות בעיני.

    לגבי הדוגמא ההיפותטית שלך- לו היה מתברר ש90% מהאחראים לפיגועים הם ג'ינג'ים בגובה מטר תשעים והיה מתברר גם שתשעים אחוז מאוכלוסיית הג'ינג'ים מטר תשעים מנסים לבצע פיגועים- היה טעם לעכב דווקא אותם בבדיקה.
    לו היה מתברר שהג'ינג'ים המגודלים שניסו בפועל לבצע פיגועים הם רק אחוז זעום מאוכלוסיית הג'ינג'ים המגודלים כולה אז כן, הייתי מתנגדת בתוקף להשפלתם של כל הג'ינג'ים המגודלים באשר הם והייתי גם חושבת שהתנהגות כזאת רק מגדילה את פוטנציאל המפגעים העתידיים מבין אוכלוסיית הג'ינג'ים המגודלים.

    אבל כל זה קשקוש, כיוון שלא הוכח ש90 אחוז ממבצעי הפיגועים היו בחורים צעירים שחורים ממוצא אפריקאי, למעשה איש מהם לא היה כזה, למיטב זכרוני, ומדובר פה בגזענות פשוטה, לא חשוב באיזה כינויים תכנה אותה.

    אני לתומי חשבתי שההתנהגות הבעייתית היא של השומר, אם, חלילה, אתה צודק והוא ביצע את ההוראות שניתנו לו- זה חמור הרבה יותר.

    אגב, מנהל דיזינגוף סנטר התנצל לאחרונה בפומבי ובצדק בפני כמה נערות ערביות בכיסוי ראש שהשומר מנע מהן להיכנס לקניון…

    ועוד אגב, אם בכניסה לכיכר העירייה בארבעה בנובמבר 95 השומרים היו עוסקים ב]רופיילינג גזעני ובודקים תעודות זהות – יגאל עמיר היה עובר בלי בעיה. אם במקום זה היו עושים את תפקידם ודואגים שלא ייכנס למקום שום כלי נשק, לא משנה מי נושא אותו, רצח רבין היה נמנע…

    אין לי עניין להתווכח איתך. כתבתי פה את דעתי ואני עומדת מאחוריה. אתה לא מסכים איתי? שיבושם לך. כנראה שלא אשכנע אותך בצדקתי וברור שאתה לא תשכנע אותי, חבל על האנרגיה.

  • dugmanegdit  On 19/09/2009 at 19:39

    האם לא קראת את תגובתו של אהרון חבר? אני חושב ש"פרופיילינג" היה הכותרת והוא מדבר בדיוק על כך בתגובתו. בלי קשר לכך – אני לא מבין כיצד דבר שאין את יודעת עליו דבר ולא הקדשת לו מחשבה רבה יכול להיחשב בעינייך מתועב? אני יכול להעיד רק על עצמי שאפילו אחרי מחשבה רבה יש רק מעט מאוד דברים שאני יכול לומר שהם "מתועבים" בצורה כה חד משמעית.

    הדברים שהשמעת לגבי עניין הג'ינג'ים תמוה. כלומר, את מעדיפה שכולם יסבלו ושלא תהיה אוכלוסיה שתסבול יותר למרות שהדבר הוא בזבוז זמן ברור (הנתון המשמעותי כאן הוא ש-90% מהמחבלים הם ג'ינג'ים בגובה מטר ותשעים ומעלה) ואף עשוי להוביל לפגיעה באנשים. האם את חושבת שלו את היית מקבלת ההחלטות היית נוהגת כך?

    הנ"ל גם אינו "קשקוש". אני תמיד תמה מאין אנשים מרהיבים עוז לכנות דוגמאות שכל מטרתן הבהרת עניין מסויים "קשקוש" (הפעם האחרונה בה נתקלתי בכך היתה כאשר אדם מסוים כינה "קשקוש" את דילמת האסיר). הנ"ל הוא דוגמא שאמנם מקצינה דברים אבל רוצה להבהיר שהעניינים אינם "שחור ולבן" (תרתי משמע). כמובן שלא כל מי שרוצה לעשות פיגוע הוא שחור. רוב המפגעים עד בישראל כה היו ערבים. אבל יש גם נסיונות פיגוע נגד ישראלים במקומות אחרים ורבים מהם (כמו גם רבים מנקודות הגיוס של ארגונים איסלאמיים שונים) הם באפריקה. האם המאבטח המסויים הזה שגה בשיקול הדעת? ייתכן מאוד. אבל לך אין כלים לשפוט כליות ולב ולהבין אם במקרה המסויים הזה הוא בדק כפי שבדק כי הוא גזעני או משום שכשהוא מפעיל את שיקול דעתו ומחליט לבדוק מישהו הוא יסודי. לפיכך אין טעם לדון במקרה הזה לגופו אלא בשיטת ה"פרופיילינג" לגופה. אני לא ממש ראיתי איזה טיעון מוחץ שלך כנגד השיטה הזו חוץ מזה שהיא יכולה לפגוע באנשים מסויימים; כמובן שפגיעה באוכלוסיות מסויימות אינה רצויה אך גם פיצוץ מטענים בלב האוכלוסיה הכללית הוא דבר לא רצוי והשאלה היא מה המשקל של זה לעומת זה.

    בעניין יגאל עמיר – לא היתה דרך לערוך פרופיילינג משום שעד אז לא היה (וכנראה שגם לא יהיה לעולם) פרופיל סביר של רוצח ראש ממשלה בישראל.

    לעניין הגזענות – איני מבין כיצד החלטת שפרופיילינג הוא גזעני. האם זה קשור לכך שפרופיילינג בנושא פיגועים מפלה מוסלמים או מי ש"חשוד" כמוסלמי? העובדה שפרופיילינג למניעת פיגועים כולל בעיקר מוסלמים לא שייך לשנאה למוסלמים אלא לנטיה המרגיזה של מי שמפוצצים דברים להיות ברובם הגדול מוסלמים. כך גם בעניין רוצחים סידרתיים בארה"ב – האם העובדה שהפרופיילינג של רוצחים סדרתיים גורס שהם ברובם המוחלט גברים לבנים בעלי עוד כמה תכונות היכר נובעת מגזענות? לא ולא. היא נובעת מכך שאלו המאפיינים של הרוב המוחלט של רוצחים סדרתיים שנתפסו עד היום.

    לעניין הויכוח – אני מבין. ולמרות זאת כתבתי את כל הנ"ל. מטרתם של ויכוחים, לטעמי, אינה שכנוע הדדי אלא הבנה טובה יותר של טיעונים ועובדות. כנראה שאת חושבת שויכוח הוא לשם שכנוע. אם זו אכן דעתך הרי שאיני רוצה להטריד אותך בזוטות כנ"ל. אני פשוט חושב ששיכנוע אינו חשוב כל כך כמו הדברים שהזכרתי.

  • ר.בקצה  On 21/09/2009 at 11:10

    טלי שלום,
    את דורכת על לשונך-
    לפני שבוע הייתי בעזריאלי והשומר בדק את התיק שלי היטב היטב (עפ"י התמונה אני בערך בצבע שלך),
    זכורני מילואים במסגרתם הייתי בירושלים ,במדים, והשומר בתחנה המרכזית סירב לתת לי להכנס גם לאחר שהצגתי חוגר מילואים,
    עד שהצגתי גם צו מילואים בתוקף
    לעניין הפרופיילינג- ניסוי פשוט,
    עלי על מטוס בו לא נעשו בדיקות בטחון עפ"י פרופיל.
    מה דעתך?

  • טלי  On 21/09/2009 at 19:06

    לא התיימרתי לתאר את מצב הבדיקות בעזריאלי באופן כללי, תיארתי חוויה פרטית שחוויתי שם ביום מסויים ובשעה מסויימת. אם, כעדותך, זה לא משקף את המציאות בימים אחרים- אני מברכת על כך.

    דעתי לגבי מטוס היא שאני רוצה לעשות על מטוס שהבדיקות שנערכו מבטיחות שלא עלה עליו נשק. הסכנה, וזו גם תשובתי הנוספת לdugmanegdit, איננה בבני האדם שעולים על המטוס, אלא במנשק או חומר הנפץ שהם נושאים עימם. המאמץ צריך להתייחס למניעת הכנסת נשק, לא חשוב מי נושא אותו, ולכך בדיוק התכוונתי לגבי יגאל עמיר.

    ואגב, כיוון שכל חובבי הפרופיילינג פה לא מצאו שום קשר בין מבצעי פיגועים לבין אנשים ממוצא אפריקאי, במקרה שתיארתי נשארנו, לצערי, עם גזענות פשוטה.

  • ר.בקצה  On 22/09/2009 at 9:29

    הרי כרגע הסברתי לך שהשומר,בעזריאלי, פשפש בתיקי כאילו בתחתיתו מסתתר מטבע זהב?
    אולי מדובר בהנחיות שונות לבדיקת נשים וגברים?

  • טלי  On 22/09/2009 at 17:25

    למקרה שלך אלא למקרה שלי.

    לא עשיתי מחקר על הרגלי הבדיקה בעזריאלי אלא תיארתי ארוע ספציפי שקרה בזמן ומקום ספציפיים והתייחסתי לאותו ארוע ורק אליו.

כתיבת תגובה

