"ואלס עם באשיר" – סקירה קצת ישנה על הרומן הגרפי

"ואלס עם באשיר" רומן גרפי מאת ארי פולמן ודוד פולונסקי, יצא בהוצאת כנרת, זמורה ביתן

בוקס בבטן. זאת ההרגשה המרכזית שיש לי בסוף קריאת הרומן הגרפי הזה, ספר קומיקס שמבוסס על סרט ומשאיר אותי עם תחושה של בוקס בבטן.

הסרט "ואלס עם באשיר" השאיר עליי רושם רב, אבל רק אחרי הקריאה בספר אני מרגישה שהצלחתי באמת להבין את היצירה הזאת ואת המציאות המחרידה והמיותרת שעומדת מאחוריה.

דווקא פורמט של ספר, שמציג רק חלק מהתמונות ומהמילים, מצליח לעשות קצת סדר ולהכניס קצת הגיון אל תוך העולם ההזוי, המטורף והאמיתי שמאחורי היצירה.
זכרתי מהסרט הרבה תמונות, אירועים וסצנות וזכרתי קטעים מסוימים שזעזעו אותי כבר בצפייה בקולנוע, אבל רק כשהחזקתי את הספר בידי וקראתי אותו בקצב שלי, עמוד אחרי עמוד, הצלחתי להבין את הרצף.

"ואלס עם באשיר" זו יצירה פורצת גבולות וז'אנרים מכל כך הרבה כיוונים, שקשה להתחיל לתאר אותה. זו יצירה דוקומנטרית לחלוטין שמבוססת על ראיונות עם אנשים שהשתתפו באירועים אמיתיים, אבל בתוך המציאות הדוקומנטרית שלובות הזיות, אסוציאציות ופנטזיות.
כל זה קורה בסרט, המצוין לכשעצמו, אבל הספר מצליח, לטעמי, להעביר יותר, או לפחות לספק חוויה משלימה לצפייה בסרט. אני לא יודעת איך מרגיש מי שנחשף לספר מבלי שצפה בסרט, אבל בשבילי, בדרך ההפוכה, הקריאה משלימה את הצפייה, מחדדת אותה ומלטשת אותה ועוזרת לסרט להדהד בזיכרון. ואולי זה לא מקרי, כשמדובר ביצירה שמבוססת כולה על זיכרון ואובדן זיכרון…

הצד האמנותי והטכני של הספר מוקפד ואיכותי מאוד – כמעט מיותר לציין את זה, אבל חשוב בכל זאת להזכיר את העבודה הנפלאה של פולונסקי ופולמן.
אבל העיקר, בעיני, הוא התוכן, הדרך האגבית, השטחית, והסתמית שבה מתנהלת מלחמה ונקבעים גורלות של בני אדם, שמוצגת כאן בלי מסכות מבעד לעיניו של מי שהיה חייל פשוט בשטח – מעבר לקלישאות ולהצדקות הפוליטיות.
פורמט הקומיקס מזמין קריאה מרפרפת וקלה, וזה לא המקרה, ובגלל הפורמט המפתה אני ממליצה להורים להרחיק את הספר מילדיהם, קצת בגלל הבוטות המינית באחת הסצנות והרבה בגלל האלימות והמוות הבוטים הרבה יותר ברוב הסצנות האחרות.

"ואלס עם באשיר" הוא רומן גרפי מצוין, מטלטל וחשוב, אולי אפילו יותר מהסרט שעליו הוא מבוסס, ואני ממליצה בחום על קריאתו, שאינה קלה, לאוהבי הסרט, לאלה שעוד לא נחשפו אליו ובעצם גם למתנגדי הסרט, שיוכלו אולי לשבת בשקט ולנסות לחוות אותו מעבר לסיסמאות וההתנגדויות, כסיפור אחד של חייל אחד במלחמה אחת.

 

שודר בתכנית הרדיו "חדש על המדף" ברשת א' של קול ישראל ב-31.8.09.

 

סקירה של רחלה זנדבנק מ"הארץ"

כתבה על הספר ב"גלריה"

מאמר מרתק של דפנה לוי, השכנה מ"רשימות" על ז'אנר הרומן הגרפי

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מיכל  On 01/09/2009 at 0:46

    מסתתרים לא פעם מאחורי פורמט קומיקס 'קליל'.

    ראי למשל פרספוליס, ועוד אחרים..

  • שועי  On 01/09/2009 at 8:05

    טרם צפיתי בסרט וגם לא קראתי את הספר המדובר. בין היתר, בגלל נוכחות באירוע צבאי בעברי, בו כמעט קיפחתי את חיי. כך שעל פי רוב, צפיה בסרטים כגון אלה גורמים לי סוג של צער/זעם מחודש.

    יתר על כן, עם השנים, הכרתי לא מעט לוחמים במלחמת לבנון ההיא (אני הייתי אז ילד) ושמעתי סיפורים מכלי ראשון. אני מכיר עד היום בוגרי לבנון ובוגרי האנתפאצ'ה הראשונה, שגם אחרי עשרים שנה ויותר, אינם ישנים היטב בלילות, וכל חייהם השתנו והורעו אודות לשורות מפקדים ופוליטיקאים מטורפים.

    למרות שבעבר הוצע לי להישאר בצה"ל בקבע, אמרתי לאו.ראיתי מספיק בכדי לדעת שישנם דברים שלא ניתן להסיר מן הנפש, גם לא באמצעות משכורת נאה או דרגות קצונה.

    גם אם צבא הוא רע הכרחי
    צה"ל מעולל גם רעוֹת שמעבר להכרח.

  • טלי  On 01/09/2009 at 11:43

    מיכל- לגמרי! גם בפרספוליס הראשון שעליו כתבתי כאן וגם בפרספוליס השני שעליו, לבושתי, עוד לא כתבתי וגם בבלוג שלך, לא פעם… (-:

    שועי- נדמה לי שאתה שייך למיעוט שזכאי ל"פטור" מהסרט, כי אתה נמצא בדיאלוג בלתי פוסק עם משמעותה של השתתפות במלחמה.

    בחרת נכון, בעיני, והאבחנה שעשית בין ההכרחי למה שמעבר להכרח היא לב העניין.תודה!

  • רוני  On 01/09/2009 at 12:47

    שכנעת אותי. אני אקנה.
    רומנים גרפיים זה הפורמט שאני הכי אוהבת. הם מצליחים לעקוף את כל ההגנות שליץ

  • טלי  On 01/09/2009 at 12:52

    זה לא קל, הזהרתי מראש, אבל שווה.
    ואם רומנים גרפיים עוקפים את כל ההגנות שלךץ, אז גם פרספוליס, פרספוליס, פרספוליס (-:

להשאיר תגובה

