המלצות מרוכזות לשבוע הספר

תמיד אהבתי את שבוע הספר.

אני אוהבת לקרוא הרבה, מאז ומעולם, ויש בעיני משהו יפה בהיבט החגיגי והפומבי הזה שנלווה פתאום לחוויית הקריאה הפרטית והאינטימית.

כן, אני יודעת, שבוע הספר של היום הוא לא מה שהיה פעם, שוק המו"לות שוצף וגועש סביב מחירי הספרים, כמות הכותרים והמבצעים שמתקיימים כל השנה ולא רק בשבוע הספר.
אני מודעת לסערה הזאת, ולמרות שאני בדרך כלל בחורה דעתנית ביותר, בנושא הזה אין לי עמדה חד משמעית. מצד אחד, אני אוהבת לקנות ספרים בזול, אחת מהנאותיי הגדולות קשורה בחיטוט בחנות ספרים משומשים ויציאה עם תיק עמוס ספרים וידיעה שכל השלל הזה עלה לי מעט.
ולמרות שבשנים האחרונות אני מקבלת בחינם הרבה ספרים לביקורת,  מבצעים על ספרים חדשים משמחים אותי תמיד. אני גם לא באמת מאמינה למשוואה לפיה היום קונים יותר ספרים אבל קוראים פחות. מי שנהנה מקניית ספרים, אני מאמינה,  נהנה גם לקרוא אותם, וכל המרבה הרי זה משובח.

מצד שני, אני בהחלט מודעת להשקעה העצומה שמושקעת, או אמורה להיות מושקעת, בכתיבתו ובהוצאתו לאור של כל ספר. ממש עכשיו גמרתי לערוך ספר ילדים חמוד ואני מודעת לכמות האנרגיה, הזמן והרצינות שהסופרת ואני השקענו בדיונים על כל מילה, על כל חרוז, על כל רעיון, כך שקשה, ולא הוגן לתמחר את כל המאמץ הזה ב"ספר בשקל".
אז במקרה הזה אני נשארת מחוץ לויכוח, אבל מפנה אתכם לאסתי סגל , שכנתי ל"רשימות", שיש לה הרבה מה להגיד בנושא.

אחרי ששבוע הספר החיפאי היה עגום ומסכן בשנים האחרונות, השנה הוא לא ממש מתקיים (מצטערת, כמה דוכנים בקניון זה לא שבוע הספר בשבילי…), אבל כמעט בלי להתכוון, ייצא לי הערב להגיע דווקא לשבוע הספר התל אביבי, אם כי לא בהכרח כדי לקנות ספרים.

שכנותיי ל"רשימות", רוני גלבפיש  וריקי כהן, מתכוונות לעמוד הערב עם ילדיהן בכיכר רבין, ליד "תולעת ספרים" ולחלק בחינם לאוהבי ספרים ספרים שהן לא צריכות.
זה רעיון מקסים בעיני, ואם אמצא דרך לסחוב את ערימת הספרים הלא נחוצים שלי ברכבת, גם אצרף לשולחנן את תרומתי הצנועה.
אם יהיה לי זמן גם ממש לקנות ספרים, אני חושבת שאנצל את שהותי בעיר הגדולה כדי ללכת לשבוע הספר/מכירת החיסול של "הנסיך הקטן" , שם, אם הבנתי נכון, מוכרים ספרים משומשים בעשרה ₪ בלבד.

אבל הבטחתי המלצות מרוכזות, ושבוע הספר זו הזדמנות מצוינת לדפדף בארכיון הבלוג והזיכרון ולדלות משם את הספרים שבאמת אהבתי השנה. כל קטגוריה תתחיל בקישורים לספרים שכבר כתבתי עליהם, תמשיך עם ספרים מקסימים שקראתי השנה ולא כתבתי עליהם אף מילה ותסתיים באזכור ספרים שכבר כתבתי עליהם אבל אני עדיין מנועה מלפרסם לפני השידור ברדיו.  מי שנכנס לרשימה, בכל הקטגוריות, הם ספרים שכשאני שומעת את שמם עכשיו, אחרי שעבר זמן מאז שקראתי, אני זוכרת בעיקר שזה ספר שאני אוהבת.

יאללה, מתחילים, ושימו לב שלפעמים (לא תמיד) ספרי הפנטזיה יכולים בהחלט להשתבץ גם תחת הגדרת הנוער…

פשוט ספרות :

 בלב היער – ספר מתח אינטיליגנטי.

 הקוראת המלכותית – ספר מענג על אהבת ספרים

 גלגולו הראשון של אדאמסטור – ספר פיוטי, עדין וקסום. אני לא מתיימרת לאובייקטיביות בשל הקשר המשפחתי, אבל אני חושבת שזה אחד מהספרים הטובים שהוחמצו השנה, וכדאי לגלות אותו.

 ימיו ולילותיו של הדודה אווה – ספר שקיבל הרבה תשומת לב וביקורות אמביוולנטיות, אני לגמרי בעדו.

ימי הזוהר – ספר אנושי ויפה על מלחמה רחוקה.

ואליהם אני מוסיפה ספר שלא כתבתי עליו אבל אהבתי מאוד – פנים צרובי חמה של שמעון אדף, שכן מ"רשימות", שכתב ספר אנושי, מיוחד ומרגש שנגע בהרבה שכבות בלב שלי.

וספרים שייקח זמן עד שאוכל לפרסם את הביקורות הטובות שכתבתי עליהם – ואלס עם באשיר של ארי פולמן ודוד פולונסקי – אהבתי את הסרט, את הספר אפילו יותר,

פרספוליס המסע הביתה של מרג'אן סטראפי – מרתק, מרגש, אנושי ופוקח עיניים,

זה שמחכה של יותם טולוב – סיפור קטן על ילד, אני האמנתי לו לגמרי,

מוטי של אסף שור – אחד מהספרים שהכי אהבתי השנה.

משפחת יאסין ולוסי בשמים של דניאלה כרמי – ריאליזם פנטסטי ישראלי, ספר פוליטי, אבל במובן האנושי של המילה,

פשוט זה לא בעריכת בעז גאון ואפרת מיכאלי – הספר שגרם לי לחשוב שוב על המובן מאליו.

ספרות פנטזיה:
המים שבין העולמות – מותח, מסקרן, משעשע, נהניתי מכל רגע.

כתבתי וטרם פרסמתי על החדקרן האחרון  אגדה עדינה, צנועה ויפה.

ולא כתבתי עליו אבל אהבתי מאוד את לב של דיו של קורנליה פונקה – כל מה שצריך להיות בספר פנטזיה הרפתקני לנוער עם מחוות מיוחדות לילדים שאוהבים ספרים.

וכמובן – סדרת הפנטזיה לנוער ששיגעה (במובן החיובי של המילה) ילדים בסביבתי – פרסי ג'קסון והאולימפיים. בינתיים פרסמתי רק את דעתי על הספר הראשון בסדרה, השני עדיין תקוע לפני שידור ברדיו, אבל השני והשלישי רק הולכים ומשתפרים- אני לגמרי בעד! 

 

ספרי נוער:

מסע אל ים הנהר – "ספר בנות" מענג שהזכיר לי עד כמה אני אוהבת ספרי נוער.
אמיל וקרל – ספר שואה לא בוטה שמדבר על האדם באשר הוא אדם.

הבריון של ארצ'ר –  ספר פרוע, מפתיע, אינטיליגנטי ומצחיק.

ואהבתי מאוד מאוד גם את חוד הכישור (שעליו למדתי מ"גיבורים קטנים" של דורה קישינבסקי) – גרסה מורחבת, שונה, אגדתית, מקסימה וגם פמיניסטית לסיפור היפיפיה הנרדמת.

 

ספרי ילדים:

מיכאלה אין דומה לה – ספר שובב, חכם וכייפי,

האי של נים – ספר הרפתקאות עכשווי עם ריח של פעם. קראתי ואהבתי גם את ההמשך שעליו עוד לא כתבתי- נים בים

חנות של מפלצות – מותק של ספר עם חריזה מצויינת.

ולא כתבתי על אריה הספריה  אבל מאוד נהניתי ממנו, גם מהסיפור, גם מהאיורים וגם מניחוח החתרנות. 

וכמובן שאני עדיין עומדת גם מאחורי ההמלצות של שנה שעברה
 ושווה לשים לב גם להמלצות של גילי בר הלל (שתרגמה או ערכה לא מעט מהספרים המומלצים כאן)

עד כאן ספרים להפעם, אבל אם כבר גיליתי לכם שאני בדרכי לעיר הגדולה, אפשר גם לגלות שהסיבה האמיתית היא לא רק ענייני ספרים, אלא השקה חגיגית של המופע דוז.פואה – מופע בו חברי הטוב יונתן שוורץ וחברתו סיון בן ישי משחזרים בשילוב רקדנים, תלבושות, פיאות, איפור וליפסינג (מה  שהיה ידוע פעם כ"תזמורת בצורת") את כל השירים שייצגו את ישראל בארוויזיון במשך השנים.

הערב ב-22:00 בתיאטרון תמונע, רק 30 ש"ח, והמון כיף, מוסיקה וצחוקים

                                                                      

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שועי  On 14/06/2009 at 19:50

    זוכר את המלצתך החמה בקשר לבריון של ארצ'ר
    אנסה להזכיר אותה לבתי הגדולה, כאשר נסתובב בין הדוכנים בעוד יומיים
    (-:

  • אורלי  On 14/06/2009 at 21:13

    לפני הרבה שנים כשגרנו במגדל העמק, בן זוגי נהג לכתוב ביקורות ספרים רבות (הוא גם אחד השכנים שלך כאן) עד שנמאס לו. את הררי הספרים הלא רצויים נהגתי לקחת לספרייה הציבורית במקום. מאז שעברנו לחיפה אנו מחליפים ספרים ישנים באחרים בחנות הנהדרת ברחוב החלוץ.
    החלטתי לחזור למנהג הישן בעקבות חגיגת השבועות בביה"ס הפתוח, שלכבודה התבקשנו להביא ספרים מהבית. במהלך החגיגה נערך שוק קחתן ססגוני ורעשני, כשהספרים היו פזורים בכל מקום, ועשרות ילדים בחרו בעליזות רבה ספרים, והיו גאים במיוחד כשראו שיש ביקוש לספרים שהם עצמם תרמו.

  • מיכל  On 14/06/2009 at 21:46

    מחכה להחזיק את פרספוליס 2 ביד.

  • שחר  On 14/06/2009 at 21:49

    עם הצד האחד והצד השני שלך.

    בכל מקרה, חנויות ספרים יד שנייה (כמו הנסיך הקטן) הן הרבה יותר כיפיות מהרגילות, אפילו שלפעמים יש מבצעים שווים. מחנות יד שנייה ההרגשה היא, יצאתי עם אוצר. לפעמים הוא כולל הקדשה למישהו עלום בעמוד הראשון, כתם אוכל בעמוד 37, מחיר מגוחך מתקופת השקל הישן מאחור ומה שאני הכי אוהבת – שפה ארכאית עם מלים שכבר לא נתקלים בהן בספרות החדשה.

  • כרמית  On 15/06/2009 at 9:39

    המממ מרגישה כורח לציין את חנות הספרים המשומשים הטריה יחסית בחיפה, שראוי שתהיה לה גם אצלך עדנה – החנות גולדמונד ספרים, הצמודה להוצאת פרדס ברחוב מסדה.
    ביקור ברחוב מסדה הוא תמיד דרך חביבה לשלב הצצה בחנויות הבגדים המשומשים, לקנות ספר – (בשבוע הספר גם בעשרה שקלים, הודיע איל, המנהל של החנות) ולשבת בקפה מסדה
    עוד על החנות ברשימתי השכוחה מאל: על הזירה האמנית בחיתוליה בחיפה http://www.notes.co.il/carmit/54166.asp

  • טלי  On 15/06/2009 at 12:30

    אין לכם מושג כמה פעמים ניסיתי (לשווא…) להעלות את הפוסט הזה אתמול ומערכת הניהול של רשימות לא שיתפה איתי פעולה אינסוף פעמים עד שנאלצתי לוותר ונסעתי תל אביבה…

    הייתי משוכנעת שזה לא פורסם והתכוונתי לערוך ולהחליף "היום" ב"אתמול" והנה, הפתעה הפתעה – לבלוג יש חיים עצמאיים ואני לא ידעתי…

    אז כן, נסעתי לת"א עם ספרים, לא מצאתי את רוני וריקי, פגשתי את גילי בר הלל המקסימה ושניים מילדיה המקסימים לא פחות, שוטטתי איתם קצת ואכסנתי את הספרים למסירה מאחורי הדוכן של גרף.

    עקרונית גם אני כבר מסרתי ספרים מיותרים לספריה וגם לעוד נזקקי ספרים, אבל אתמול הרעיון של רוני וריקי וילדיהן כ"כ הקסים אותי, שניסיתי ללכת על זה.. מקסימום- מישהו יהנה מההפקר- לא הייתי סוחבת אותם חזרה לחיפה…

    שועי (ובתך) ומיכל – אני מנחשת שתאהבו, אפילו מאוד.

    שחר- מסכימה לגמרי

    אורלי וכרמית – תודה על ההמלצות החיפאיות, ייבדק בהחלט, למרות שספרים למסירה אין לי כרגע…

Trackbacks

להשאיר תגובה

