"מי תלה את נקודת האור?"

מאת ליאון נירנבלט, יצא בהוצאת חרגול ועם עובד

אם להיות כנה, סביר להניח שלא הייתי שמה לב לו הייתה צצה נקודת אור מסתורית על הקיר של בניין קופת חולים. לו  הייתי שמה לב, אני משערת שלא הייתי טורחת לחזור ולהסתכל על הנקודה מדי ערב ולא הייתי הופכת אותה לגורם משמעותי בחיי.

ארז, הנער הצעיר שעומד במרכזו של הספר הזה, מגיב אחרת ממני, וזה לגמרי מקסים בעיניי.

 נקודת האור המסתורית הופכת לאובססיה של ארז, לסמל לאפשרות לתקן את כל מה שמקולקל בחייו ולנקודת האור שלו במלוא מובן המילה.
בניסיונותיו לגלות את מקור הנקודה ארז מתחבר לזקן תמהוני ומוזר ולילדה שהוא אוהב בסתר, ונקודת האור משמשת כמנסרה שדרכה משתקף כל השאר. 

הסיפורים השונים שמספקים הסברים אפשריים לקיומה של נקודת האור משובצים בספר וחורגים מסיפור ההתבגרות היומיומי למחוזות רחוקים שנוגעים במדע בדיוני ובפנטזיה.
יש בהם משהו מעיק, אבל יש להם גם כוח, והסיפור העוסק בנער רג‘ון בהחלט הצליח לרתק אותי.

 ולמרות זאת, הסיפורים האלה לא הולכים עד הסוף ולא מצליחים לחצות את הגבול הברור בין מציאות אפורה ומלחיצה של נער שחושש מגירושי הוריו, מתקשה למצוא מקום חברתי ונרתע מלממש את אהבתו למלכת הכיתה, לבין ניצוצות של קסם אמיתי.

היו מקומות שבהם הרגשתי שהרקע הפסיכולוגי של המחבר משתלט על הסיפור והופך אותו לדידקטי מדי, והיו מקומות אחרים שבהם חשבתי שמדובר ברומן רוחני סימבולי בסגנון ”בדולינה”, שמנסה לייצר תובנות לחיים.

סגנון הכתיבה קולח ברובו, אבל לטעמי עריכה קפדנית יותר היתה יכולה להעלות את הספר כמה קומות למעלה ולגוון את שפתו של המספר. עם כל הכבוד לניסיון לחקות שפת דיבור של נער צעיר, יש גבול לכמות הפעמים בהן אפשר להשתמש במילה ”מפגר” על הטיותיה השונות…
 
”מי תלה את נקודת האור” הוא ספר נוער שיוצר הכלאה בין סיפור התבגרות ריאליסטי, ספר רוחני-מיסטי, מסרים פסיכולוגיים ואהבה ראשונה. הוא נקרא בקלות ומותח במידה ומתאים לבני  13-12 ומעלה ולמבוגרים.

אם הייתי צריכה לערוך רשימה של ספרי הנוער הטובים ביותר שקראתי וספרי הנוער הגרועים ביותר שקראתי, אני מניחה שהספר הזה לא היה מוצא את מקומו באף אחד מהקצוות הקיצוניים של הסקאלה, אלא היה מתמקם בנוחות במקום טוב באמצע. לא הייתי ממליצה להפוך את העולם כדי להשיג את הספר הזה, אבל אם הוא מזדמן לידיכם, הוא בהחלט שווה קריאה.

 

שודר בתכנית הרדיו "חדש על המדף" ברשת א' של קול ישראל ב- 9.2.09.

 

המלצה נלהבת של מור אלזון ב-ynet

ועוד המלצה נלהבת של סיגלית בן ישראל ב global report

התרשמות מסוייגת קצת יותר של שלומית מירון בבלוג של נוריתהה ב global report

התרשמות מרגשת של הקוסם קליוסטרו

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דפנה לוי  On 11/02/2009 at 21:49

    טלי, ראיינתי את ליאון נירנבלט לכתבה שהתפרסמה במוסף הספרים של לאישה לפני שבועיים, על הספר הזה. אני מסכימה איתך על כך שהוא לא משתבץ ברשימות הקצה, אבל נתתי אותו לנערה בת 14 ששקעה בו מבלי להניח מהיד – ואולי זה אומר משהו, כי למרות שהואפסיכולוגיסטי, הוא מיועד לנוער. בכל מקרה, שמחתי מאוד לקרוא את ההתיחסות שלך.

  • טלי  On 11/02/2009 at 23:38

    אם הראיון קיים גם ברשת אוסיף קישור בשמחה (ואני סקרנית לקרוא בכל מקרה).

    אין ספק שזה אומר משהו, הוא בהחלט ראוי לקריאה ומחלקים מסוימים שלו ממש נהניתי. עריכה מהודקת ומוקפדת יותר היתה מקפיצה אותו בכמה מדרגות אבל זה מה יש…

  • שועי  On 12/02/2009 at 0:35

    אין לי כל כך מה לאמר על הספר
    אבל בעניין עריכת ספרים
    תמיד אני חושב על כך שבמספרי העורך יש משום היות מעצב דעת קהל
    כלומר, נטילת הטקסט מן האמן הכותב ועיצובו/שינויו בהתאם למגמות פוליטיות-חברתיות-טרנדיות ואחרות, העשויות לעורר את הציבור לקרוא את הספר
    אני יכול לחשוב על כמה ספרים שהורסיות הבלתי ערוכות שלהן, עולות בהרבה על הטקסט הערוך הסופי שראה אור בראשונה
    ומי שהשמיט לא הבין מה הוא משמיט, וכמה חבלו השמטותיו בהבנת הדברים ובהנאת הקריאה וההבנה של הקוראים

  • טלי  On 12/02/2009 at 0:42

    לא לעריכת רייטינג שמבוססת על טרנדים פוליטיים חברתיים (באמת יש עריכה כזאת, שמשנה לחלוטין את המגמות המקוריות של הספר? אמאל'ה!), אלא לעבודה שדומה יותר לעבודה של פסל ש"מחלץ" את הפסל שמסתתר בתוך האבן.

    במקרה הזה, נדמה לי שעורך רגיש וטוב היה יכול להוציא מהטקסט החצי-גולמי הזה יותר מהנימה שהמחבר כנראה רצה להעביר ולא מספיק הצליח. משהו שם לא מהודק מספיק. לא דברתי, חלילה, על סרוס היצירה, אלא על עזרה בהפיכתה ליותר בשלה.

    ושוב, זה ממש לא ספר רע, זה פשוט גם לא ספר מצויין, בעיניי.

כתיבת תגובה

