"המים שבין העולמות"

 מאת הגר ינאי, יצא בהוצאת כתר

יונתן ואלה מרגוליס, הקיסרית נינו, המורד הילל בן שחר, והשד פזוזו, חזרו לחיי אחרי הפסקה ארוכה. בזמן שעבר מאז שקראתי את הספר הראשון בטרילוגיית "הלווייתן מבבל" לא חשבתי עליהם במיוחד, אבל מרגע שפתחתי את הספר החדש הם תפסו לעצמם מקום נכבד בעולמי.

"הלוויתן מבבל" היה נקודת מפנה משמעותית בספרות הפנטזיה הישראלית. בזכותו אפשר לומר שיש ספרות פנטזיה ישראלית ששואבת מבאר ספרות הפנטזיה העולמית ומשכילה לשלב אותה עם מקומות, תרבות והיסטוריה מקומיים. ההישג הזה זיכה את הגר ינאי בשנה שעברה בפרס גפן לפנטזיה הישראלית הטובה ביותר, ולטעמי הפרס אכן הגיע לה, למרות שאני הייתי מחלקת אותו בינה לבין עורך "הלוויתן מבבל", שמעון אדף, שספרו המצוין "הלב הקבור" שותף לפריצת הדרך המשמעותית הזאת.

המבחן האמיתי של ינאי הגיע דווקא עכשיו, בספר השני, שבכוחו להוכיח שההצלחה הראשונה לא הייתה מקרית. "המים שבין העולמות" לא מבייש את קודמו ואף עולה עליו ומצליח, בדרך כלל, לשמור על האיזון העדין שבין קשירת קצוות שנשארו פתוחים בספר הקודם לבין פתיחת קצוות חדשים לקראת הספר הבא. זה לא ספר מושלם, ויש בו כמה נקודות פשטניות מדי ואכזריות מדי, לטעמי, אבל הוא הצליח לספק לי בדיוק מה שאני מצפה מספר פנטזיה מוצלח, וקצת יותר.

כמו בקודמו, גם בספר הזה מובלעת ביקורת חריפה נגד הפסיכיאטריה, אבל הפעם מצטרף אליה עיסוק מעניין בנפש האנושית ובקוּרים העדינים המבחינים והקושרים בין גורל לבחירה ובין ייעוד לחופש.
לצד קריצות לתנ"ך, לאי-טי ול"מובי-דיק" הרגשתי בספר גם את נוכחותה של טראומת השואה הישראלית הקולקטיבית ולצידה גם גלובליזציה, שלטון בעלי ההון ומציאות חיים בה שד מכונף מבבל יכול להיתפס כעובד זר ולעבוד כטבח בתחנה המרכזית בתל-אביב.
נדמה לי שינאי העיזה, בנקודות מסוימות, לגעת בעומק הנפש שלה, ולכן היא הצליחה גם לגעת בעומק הנפש שלי. הספר הנוכחי יותר בשל ויותר רך מקודמו, ולמרות זאת, בחלקו הראשון הוא גם נורא מצחיק.

"המים שבין העולמות" הוא ספר נפלא. יש בו כל מה שמצופה מספר פנטזיה טוב – עולמות אחרים, הרפתקאות מסעירות, מתח, רומנטיקה, חומר למחשבה וקתרזיס רגשי.
בימים בהם קראתי את הספר הוא ליווה אותי בכל רגע פנוי, ועם סיומו קשה לי לחכות להמשך. כמו קודמו, גם הוא מומלץ לאוהבי ספרות פנטזיה, נוער ומבוגרים, ואני מקווה שהגר ינאי תמהר לכתוב עוד. אני מחכה.

שודר בתכנית הרדיו "חדש על המדף" ברשת א' של קול ישראל ב- 6.10.08.

וראוי גם לתת קרדיט למאייר/מעצב המוכשר דוד פולונסקי על העטיפה המדהימה. לקח לי זמן (וקריאת כמה פרקים…) כדי להבין מה בעצם אני רואה, אבל התפעלתי ביותר.

פרק לדוגמא מאתר האגודה הישראלית למד"ב ופנטסיה

ביקורת של שחר אילן מ"הארץ"

האתר המושקע של טרילוגיית הלווייתן מבבל

ראיון עם הגר ינאי ב ynet בעקבות צאת הספר

מה שכתבתי בזמנו על "הלווייתן מבבל", הספר הראשון בטרילוגיה

וכמו קודמו, מסתבר שגם "המים שבין העולמות" זכה בפרס גפן לספר פנטזיה מקורי. ברכות ואיחולים- מגיע לו (לספר) ולה (לסופרת…)!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

להשאיר תגובה

