"תמונות משפחה"

מאת מאיה ערד, יצא בסדרת חרגול פלוס של הוצאות חרגול ועם עובד

שלושה סיפורים שונים, שלוש משפחות שונות, שלושה שלבים שונים בסיפורי גירושין, הרבה אומללות, הרבה כאב והרבה תחושת החמצה כתובים במילים אווריריות וקלות. מאיה ערד מאירה בזרקור חזק את הפינות החשוכות ונטולות הדרמה בחייהם המורכבים של גיבוריה ומתארת לפרטי פרטים סיטואציות אנושיות, אמיתיות וישראליות: מתרגם ספרות מתחמק מאחותו למחצה שמנסה להתקרב אליו באמצעות כתיבתה, בחור צעיר מתמודד עם בדידותה של אימו המזדקנת, הזוגיות החדשה והמפתיעה של אביו והתאהבות נכזבת בבתה של חברתו של אביו, ואם לוקחת את בנה לטיול בר מצווה בפריס למרות מצבה הכלכלי הרופף.
כל אחד מהסיפורים כתוב במבנה מהודק ומוקפד, ושילובם יחד יוצר אפקט מצטבר חזק.

מערכות היחסים בין הדמויות בשלושת הסיפורים השאירו לי טעם חמוץ בפה. הורים וילדים, אחים ואחיות, בני זוג ובני משפחה אחרים, מנהלים זה עם זה מערכות יחסים פונקציונאליות וטכניות המבוססות על מחויבות עמוקה, הרגלים ולפעמים חמלה, ללא טיפה של רגש אמיתי ועמוק. הדמויות בספר מסוגלות לעבור חיים שלמים לצידם של אלו האמורים להיות הקרובים אליהם ביותר, מבלי שנגעו ולו לרגע בשורשי נשמתם של קרוביהם.

האפקט המצטבר של מערכות היחסים הריקות האלה הביא אותי כמעט לידי ייאוש, אבל כנראה שאפילו עבור הסופרת זה היה יותר מדי ולכן, ממש לקראת הסוף, היא שתלה רגע אחד של חסד אנושי שלמרות הבנאליה והקיטש הנודפים ממנו אפשר לי לנשום לרווחה.

ספריה הראשונים של מאיה ערד, "מקום אחר ועיר זרה" ו"צדיק נעזב", היו, לטעמי, משב רוח מרענן בספרות הישראלית וכשקראתי אותם הלכתי שבי אחרי סגנונה המיוחד ואחרי הדרך שבה היא עשתה להטים בשפה העברית. ספרה השלישי, "שבע מידות רעות", היה רומאן ראוי, אבל אני התקשיתי לעבור מהחרוזים של ארד לפרוזה שלה ומקריאת הספר ההוא יצאתי בעיקר בתחושת אכזבה. הפעם, למרות שמדובר שוב בפרוזה קונבנציונאלית, אני שמחה לבשר שהקסם חזר.

ועדיין, בסיפור Fail better בקובץ הנוכחי אפשר לראות קמצוץ משליטתה הוירטואוזית של ערד במלים, שמגיעה לשיאה בקטעי התרגום והשירה המשובצים בסיפור. ועם כל הכבוד לרומאנים שלה, אני אישית אשמח לקרוא עוד טקסטים מחורזים פרי עטה.

"תמונות משפחה" הוא ספר קריא מאוד, שמתבונן בחיים באמצעות זכוכית מגדלת אכזרית בדיוקה, אבל בכל זאת אפשר לסיים את קריאתו עם חיוך על השפתיים. בהחלט כדאי  לקרוא.

 

שודר בתכנית הרדיו "חדש על המדף" ברשת א' של קול ישראל ב- 5.5.08.

 

פתיחת הסיפור "יעל של אורה"

פתיחת הסיפור "Fail better"

 

בזמנו, כאמור, התלהבתי מ"צדיק נעזב" של מאיה ערד והתאכזבתי מ"שבע מידות רעות".

 

זה מה שאריק גלסנר, השכן מ"רשימות", כתב  על "תמונות משפחה" ועל "שבע מידות רעות", וזה מה שהשכנה יעל ישראל כתבה על "תמונות משפחה".

 

פינת העטיפה בהשראת אסתי: הפעם, לטעמי, העטיפה מדוייקת ומתאימה לרוח הספר, בנוסף להיותה אסתטית. תמיר להב רדלמסר בחר בתמונה משפחתית יומיומית ופסטורלית שנראית כמו ערכת הרכבה וצביעה של ילדים ליצירת "אינסטנט משפחה". הרושם הזה מתעצם כשרואים את הצד האחורי של העטיפה, בו אותה תמונה עצמה מוצגת בשחור-לבן, כביכול לפני שנצבעה. יופי של עטיפה!

 

ניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות שמתפרסמות בבלוג שלי. להרשמה לחצו כאן.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אסתי  On 05/05/2008 at 21:04

    ההוא על יומהעצמאות בביתם של בוגר פלמ"ח ואשתו המסתאבים להם יחד עם המדינה.
    זה היה הספר הראשון והאחרון שלה אצלי – והתחושה היתה של ריקנות צפויה ושטחית ביותר.
    נראה לי שבין השיטין זה גם מה שאת אומרת על הספר הזה.

    ובנושא העטיפה – אכן יפיפיה וטמעבירה (לי ) לפחות את תחושת הריקנות והקלילות והסתמיות בצורה מדוייקת.

  • גילי  On 05/05/2008 at 21:29

    לפי הפתיח לסיפור ההתרשמות שלי היא כמו של אסתי.

  • אריק גלסנר  On 06/05/2008 at 1:37

    על הביקורת!

  • טלי  On 06/05/2008 at 12:01

    כבר גיליתי מזמן, בתגובות אצל אריק, את חילוקי הדיעות בין שתינו לגבי מאיה ערד.
    הספר שאת מתייחסת אליו הוא "צדיק נעזב" שאני כן אהבתי.

    התחושה שלי מהספר הנוכחי היא לא "ריקנות שטחית וצפויה לחלוטין" אלא סוג של "מטא-ריקנות צפויה וכו'…", כלומר- מאיה ערד מציירת פה תמונה מאוד מדוייקת ומאוד נוקבת של הדרך בה אנשים מסוימים חיים ומתקשרים עם בני משפחותיהם ואני חושבת שבאמצעות ההצגה הזאת היא מבקרת את דרך החיים הזאת, או שזה לפחות הרושם שאני קבלתי מהקריאה.

    גילי- אין ספק שקריאת היצירה עצמה מעידה עליה הרבה יותר מכל מה שאני או כל אדם אחר יכולים לכתוב עליה, לכן אני משתדלת לתת פה תמיד טעימות מהספרים, שכל אחד יחליט בעצמו…

    על לא דבר אריק (-:

כתיבת תגובה

