"גנבת הספרים"

"גנבת הספרים" מאת מרקוס זוסאק, תרגמה ורד טוכטרמן, יצא בהוצאת אופוס

ילדה קטנה שאין לה אבא, נאלצת להיפרד גם מאמה ולעבור למשפחה אומנת. בדרך, אחיה הקטן מת בפתאומיות והיא מגיעה לגמרי לבדה לבית חדש במקום חדש עם הורים חדשים. האם המאמצת מתגלה כאישה גסה, קולנית ואלימה, וזאת רק ההקדמה לצרות האמיתיות…
אם נוסיף למשוואה הזאת גם את נתוני המקום והזמן- גרמניה הנאצית, נדמה שהאמפטיה לליזל ממינגר הקטנה והאבודה מובטחת, אבל התמונה הופכת למורכבת עבור קוראים יהודים ישראלים, כשמסתבר שליזל היא ילדה גרמניה נוצרייה.

בגיהינום של חייה, ליזל מוצאת גם כמה נקודות אור- האנס הוברמן, האב המאמץ, מתגלה כדמות אב מושלמת ומעניק לה את כל הסבלנות, הקשב, הרגישות והאהבה שאפשר לתת, ורודי שטיינר, חברה הטוב, כורת איתה ברית נאמנות ומספק לה גיבוי חברתי.
הספר כתוב מנקודת המבט ההפוכה להסתכלות היהודית הטבעית והמוכרת. ליזל וחבריה הולכים לתנועת נוער היטלר ונפגעים מהפצצות בעלות הברית על גרמניה, ועדיין- משפחתה המאמצת של ליזל משתייכת לצד ה"טובים", כמתנגדים שקטים לשלטון הנאצי וכמי שמסתירים בביתם יהודי נמלט שאביו הציל את חיי האב במלחמת העולם הראשונה.

הסיפור מסופר מפי הדמות הדומיננטית ביותר באירופה של שנות השלושים והארבעים- המוות.
המוות העסוק, המרוחק והציני וסגנונו המשועשע והקליפי, שקוטע את רצף הסיפור בהערות אגב וברמזים מתחכמים, הרגיז אותי בתחילת הקריאה אבל במהלכה התרגלתי לדמותו ואפילו, למרבה הזוועה, התחלתי לחבב אותו.
הסיפור ההיסטורי הקשה משתלב בתוך אגדה תמימה על ילדה קטנה, וקצת כמו בסרט "החיים יפים" של בניני, יש בשילוב הזה משהו מרגיז אבל יש בו גם כוח ודיוק רגשי.
כשאחיה מת, ליזל הרימה מהשלג את החפץ הראשון שנקרה בדרכה- ספר קטן עם הוראות לחפירת קברים. הפעולה האינסטינקטיבית הזאת, שעזרה לה להתחבר לאחיה, הפכה את ליזל הקטנה לגנבת ספרים, והספרים הגנובים והאהבה העזה לקריאה ולמילים תופסים חלק נכבד מחייה של ליזל ומהספר. העניין הזה יכול להתפרש כמחווה או כהתחנפות לאוהבי ספרים מושבעים, אני ראיתי בכך בעיקר אקט סימלי של התנגדות שקטה למשטר הטוטליטארי וניסיון לשמירה על העצמי.

אין ספק שהקורבנות הגדולים, המוחלטים והמובהקים ביותר של הנאצים היו היהודים. הספר לא מתכחש לאקסיומה הזאת, אבל הוא מראה, לצידה, שבמלחמה – גם במלחמה הגדולה והנוראה ביותר, כל האזרחים הם בעיקר קורבנות של מפלצת המלחמה והמוות.

למרות שהוא לא חף מפגמים, "גנבת הספרים" הוא ספר מרגש, מותח וייחודי, ואני בהחלט ממליצה לקרוא אותו.

 

שודר בתכנית הרדיו "חדש על המדף" ברשת א' של קול ישראל ב- 26.4.08.

 

פתח הדבר של הספר מאתר "טקסט" 

ימימה עברון, השכנה היקרה מ"רשימות" כתבה ביקורת על הספר הזה והיתה הרבה יותר מסוייגת ממני.

 

פינת העטיפה בהשראת אסתי–  העטיפה בעיצובה של יפה נוימן, שמציגה את המוות יוצא במחול עם ילדה קטנה הטרידה אותי, הרגיזה אותי וגרמה לי להפוך את הספר לצד השני (בעיקר כשהיה על המיטה…), אבל היא תואמת את רוחו של הספר, יש בה משהו חזק ומדוייק מאוד, ונדמה לי שבמקרה הזה התגובה הקשה שלי מעידה על הצלחתו של העיצוב.

 

ספר אחר שמתייחס לשואה מנקודת מבט שאינה ישראלית/יהודית הוא ספר הנוער המומלץ "המזוודה של חנה", למרות שחשוב להדגיש שבניגוד למה שמופיע בחלק מההתיחסויות ברשת, "גנבת הספרים" הוא ממש לא ספר ילדים…

 

ניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות שמתפרסמות בבלוג שלי. להרשמה לחצו כאן.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אריק גלסנר  On 30/04/2008 at 18:38

    באופן אישי, חשוב לי לשמוע דעות מנומקות גם על ספרים שאני לא מגיע אליהם.

  • הלחשנית  On 01/05/2008 at 0:11

    כתבתי עליו ביקורת אוהבת אוהבת בבלוג השכוח שלי,
    ואני עדיין מתגעעת לתחושות שהוא עורר בי.
    אני דווקא אהבתי את העטיפה, ובכלל אין לי שום ביקורת על הספר.
    פשוט הוקסמתי ובכיתי וצחקתי.

  • טלי  On 01/05/2008 at 10:39

    אריק- אני שמחה לשמוע ואתה יודע, אולי יגיע יום בו יהיה לך זמן להגיע גם לספרים שאינם ספרי מקור, לאו דוקא לשם כתיבת ביקורת…

    לחשנית- טוב שאהבת, גם אני נשביתי בקסמו של הספר אם כי באופן פחות גורף ממך. את מוזמנת לשים פה קישור למה שכתבת עליו ואם הוא ברשותך, אשמח להיעזר בך כדי לוודא למי מגיע קרדיט על עיצוב העטיפה…

  • הלחשנית  On 04/05/2008 at 17:16

    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=282753&blogcode=7100670

    לצערי אני לא זוכרת מי צייר את העטיפה…

להשאיר תגובה

