מכתב לשר הבריאות- התוספת הצנועה שלי למאבק נגד סגירת מרפאת הפליטים

בזמן האחרון מתנהל ב"רשימות", בהשראתו של שוקי גלילי, קמפיין מבורך וחשוב מאין כמותו נגד התנערותה של המדינה מטיפול בפליטים האפריקאים הנמצאים בת"א, בעקבות סגירת מרפאת הפליטים שהופעלה על ידי עמותת רופאים לזכויות אדם.

 

מעל שישים בלוגרים נרתמו למשימה, ועכשיו תורי.

 

האמת היא, שמרגע שקראתי את הפוסט של טלי לטוביצקי בנושא, הסכמתי עם כל מילה, אבל חששתי שלמילים שלי אין כוח, חששתי שלכתוב על זה פוסט זה נורא נחמד וצודק ומנחם את המצפון, אבל הרגשתי שלמילים שלי אין כוח להשפיע באמת ושכל עוד המילים שלי לא יכולות להעניק טיפול רפואי בסיסי לבני אדם שחיים כאן אצלנו, במאה ה-21, בתת-תנאים, אין להן כל ערך.

 

בתגובות לפוסט של טלילה ולפוסט של אסתי ניסיתי לשאול את העוסקים בנושא מה, תכל'ס, אני יכולה לעשות כדי לעזור. לא קבלתי תשובה, אבל קראתי באתר של "עבודה שחורה" שהם מבקשים מהציבור לכתוב מכתבים לשר הבריאות. אז כתבתי מכתב, שלחתי אותו לכתובת שהופיעה באתר-pniot@moh.health.gov.il, ועכשיו אני מפרסמת אותו כאן וקוראת לכולכם לעשות כמוני, לנסח מכתבים משלכם (מצידי אפשר להעתיק את המכתב שלי),  ולשלוח.

בעקבות בקשתו של איתי מ"עבודה שחורה", שלחתי מכתב נוסף, בנוסח דומה, גם לשר האוצר, מר רוני בר-און לכתובת sar@mof.gov.il בבקשה שיעביר למשרד הבריאות את התקציב הדרוש.

אני מבקשת מכל קוראיי לשלוח מכתבים לשני השרים הללו ולהעבירם לאתר "עבודה שחורה"- כנראה שרק לחץ של אזרחים רבים יעשה את העבודה וישכנע את השרים להעביר את המימון ולהחזיר את מרפאת הפליטים לעבודה. עשו לי טובה- כתבו מכתב, (או עשו קופי-פייסט למכתב שלי וחיתמו בשמכם) ושילחו גם.

7.4.08
 
לכבוד שר הבריאות, מר יעקב בן יזרי
 
הנדון: סגירת מרפאת הפליטים שהופעלה ע"י עמותת רופאים לזכויות אדם וקריאה דחופה למימון הפעלתה מחדש

שלום רב,
שמי טלי כוכבי ואני פונה אליך כאזרחית המדינה בבקשה דחופה להעביר מיידית את התקציב שהבטחת להעביר לעמותה ולבתי החולים שהעניקו טיפול רפואי לפליטים (7 מליון ₪).
כאזרחית ישראלית, ילידת הארץ, אני יודעת כל חיי שלי וליקיריי יש גיבוי רפואי בכל מקרה בו נזדקק לו. לי, ולך ולשאר אזרחי המדינה יש אפשרות לקבל טיפול רפואי במקרים של הצטננות, כאבים, רגל שבורה או, חלילה, במקרים של מחלות כרוניות, מחלות מסכנות חיים ומחלות מדבקות.
 
אני אזרחית ישראלית, אבל אני לא טובה יותר מאזרחים שהגיעו הנה מסודן או דארפור ובריאותי שלי, כאדם, איננה חשובה או נעלה יותר מבריאותם שלהם.
כשהסבים והסבתות שלי הקימו את מדינת ישראל, הם רצו, בין השאר, לסייע לאחיהם וקרוביהם שנמלטו בחוסר כל מאירופה הבוערת ולסייע להם להפסיק להיות פליטים.
הם לא העלו בדעתם ששישים שנה מאוחר יותר, מדינת ישראל תפנה את גבה לבני אדם אחרים- נשים, ילדים וגברים, שנמלטו מסכנת מוות ומבקשים, בסך הכל, להתקיים בכבוד.
 
עמותת רופאים לזכויות אדם עשתה עבודת קודש בהקימה ובהפעילה את המרפאה בתל אביב כדי לספק סיוע רפואי מינימאלי לפליטים, אבל זה לא תפקידה של עמותה פרטית, זה תפקידה של מדינת ישראל.
 
אני קוראת לך לגלות מידה של סולידריות אנושית בסיסית ושל מוסר יהודי ולפעול מיידית לתקצוב הטיפול הרפואי באנשים שהגיעו אל פתחנו מהתופת בארצות מוצאם.
 
מכתב זה יפורסם גם בבלוג שלי באתר האינטרנט "רשימות", שעשרות מכותביו נרתמים בימים האחרונים לכתוב את זעקתם של הפליטים ולהשמיעה בקול רם.
ככותבים אחרים באתר "רשימות",אני מתחייבת בזאת שאמשיך לעקוב אחרי הנושא בבלוג שלי עד שהתקציב המובטח יגיע ליעדו, מרפאת הפליטים תשוב לפעול ומדינת ישראל תעניק לפליטים המקישים על דלתה את היחס האנושי המגיע להם, היחס האנושי לו היו זכאים הפליטים שייסדו את המדינה הזו לפני שישים שנה.
 
בתודה רבה ובכבוד רב,
טלי כוכבי, חיפה.
 

 

אחרי שניים-שלושה פוסטים שנכתבו ב"רשימות" בנושא, חשבתי שאין טעם שגם אני אכתוב.

עכשיו, כשהעניין צבר תאוצה, יש משקל גם לכמות ולכן אני מצטרפת למאבק, מבטיחה להמשיך לעקוב ולעדכן, ומקוה שתהיה לכך השפעה כלשהי.

 

עדכון מהבלוג של שוקי גלילי, ה-9.4.08  

 

עדכון מה-13.4.08-

הבוקר קבלתי מכתב תשובה מיונית מור ממשרד הבריאות.

למייל שלי נשלח  מכתב מדוברת משרד הבריאות שממוען לגב' נעמי לבני – אין לי שמץ של מושג מי זו, אבל דוברי משרד הבריאות אפילו לא טרחו להחליף את שמה בשמי, בטח שלא להתייחס עניינית וספציפית למכתב שכתבתי ולסגירת המרפאה שהופעלה ע"י רופאים לזכויות אדם.

 

זה המכתב שקבלתי-

 

‏ג'–ניסן–תשס"ח

‏08 אפריל 2008

 

 

אל: נעמי לבני

      

 

 שלום רב,

 

במענה לפנייתך;

 

 

במדינת ישראל זכאי כל תושב ואזרח למלוא הטיפול הרפואי.

מי שאינו תושב ומי שאינו אזרח המגיע לארץ אמור לרכוש לעצמו ביטוח רפואי בחברות ביטוח פרטיות ומכספו.

קבוצת האנשים השוהים בארץ באופן לא חוקי אינה מבוטחת ואינה זכאית לטיפול רפואי על פי חוק.

כדי להקטין ככל שניתן את הפגיעה בשוהים הלא חוקיים ומסיבות הומניטריות, קבע המחוקק והנחה משרד הבריאות את המערכת הרפואית להקפיד על שני עקרונות:

1.      כל טיפול דחוף יבוצע מיידית לכל אדם גם בהעדר ביטוח ואמצעי תשלום וזאת כולל בחדרי מיון או בכל מקום אחר.

2.      נקבע בחוק ביטוח מיוחד לילדי עובדים זרים גם אם הם נמצאים כאן באופן לא חוקי וזאת כדי להבטיח לילדים חיסונים וטיפול על פי הצורך בלי כל קשר לחוקיות שהייתם.

ביטוח זה ניתן באמצעות קופת חולים מאוחדת ועל פי הנחיות המשרד. הטיפול ניתן ללא כל דיווח לרשויות החוק וכך אין שום שימוש בתחום הרפואי כדי לאתר שוהים בלתי חוקיים בארץ.

למרות כל אלה, אנו נתקלים לא פעם בשוהים בלתי חוקיים הסובלים ממחלות קשות ביותר אך אין בידם שום ביטוח רפואי או אמצעים כספיים למימון הטיפול.

במקרים אלה עושה משרד הבריאות מאמץ לפתור את הבעיות הפרטניות מתוך גישה הומניטרית.

כמובן יש לזכור שמערכת הבריאות בישראל פועלת בכפוף למגבלות תקציביות.

במצב כזה יש קושי רב להפנות משאבים לטיפול באנשים השוהים בארץ באופן לא חוקי.

ועם זאת יש הקפדה לתת לכל הפונים את הטיפולים הדחופים הנדרשים.

 

 

                                                                                                                         בברכה,

 

                                                                                                              עינב שימרון – גרינבוים

                                                                                                              דוברת משרד הבריאות

 

לא היו לי אשליות שהמכתב שלי יגיע לשר הבריאות או ישנה משהו, כתבתי ושלחתי אותו כי זה מה שהאנשים העוסקים בעניין בקשו ממני לעשות ומתוך תקוה קלושה שאוכל לעזור להם.

המכתב שקבלתי מוכיח, לצערי, שמדינת ישראל ומשרד הבריאות מסתתרים מאחורי חוקים ותקנות יבשים ומתעלמים מחיי אדם, מבריאותם, מכבודם, וגם, באותה הזדמנות חגיגית, מבריאות הציבור.

 

וזה המכתב הנוסף שכתב שוקי גלילי למשרד הבריאות, בבקשה להסביר את ההבדלים המהותיים בין עמדת משרד הבריאות במהלך הדיון לבין מכתב התשובה שקבלתי.

ממשרד האוצר עדיין לא קבלתי כל תגובה.

 חג חירות שמח.

 

עדכון מה- 28.4.08: כלום לא קורה. אין תגובה מלשכות השרים, אין התקדמות בשטח.

שוקי גלילי שלח עוד מכתב

ניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות שמתפרסמות בבלוג שלי. להרשמה לחצו כאן.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אסתי  On 07/04/2008 at 20:30

    מודה שהגועל רק מהמחשבה על השר הזה מונע מבעדי אבל א וומן גט טו דו וואט א וומן גט טו דו.

    welcome aboard

  • טלילה  On 07/04/2008 at 23:28

    כל הכבוד. תודה לך

  • איתי  On 08/04/2008 at 0:30

    אנא בקשי מקוראיך לשלוח העתקי מכתביהם לשר הבריאות גם לפרסום באתר שלנו. זה משהו שגם מי שאין לו בלוג יכול לעשות

    יש לציין כי עפי עדכון מהדוברת של רן כהן, שר הבריאות (לפחות בגלוי) תומך בעמדת הארגון שהממשלה צריכה לקחת אחריות ומבקש תקציב. לכן את הפניות כדאי להפנות גם לשר האוצר
    sar@mof.gov.il

    עוד פרטים על כתיבת מכתבים
    http://www.blacklabor.org/?page_id=182

  • טלי  On 08/04/2008 at 11:41

    אסתי וטלילה- ברוכות הנמצאות.

    טלילה- כל הכבוד?!? לי?!?
    כולה ישבתי על כורסתי הנוחה וכתבתי מכתבון, ועוד בהשראתך.

    איתי- תודה על ההבהרה, ניסיתי לשלוח את המכתב גם לכתובת השנייה (לא ידעתי שזה שר האוצר) וזה משום מה לא הצליח לעבור, אבל מייד אעשה שינוי בנמען ובכמה פרטים ואנסה שוב להעביר שוב לשר האוצר (מי זה בכלל? רוני בר-און? עם מקף או בלי?…).

    מייד אוסיף את בקשתך בגוף הפוסט ואני מפצירה בקוראיי להיענות לבקשתך.
    אם יהיו עדכונים ודברים נוספים שאנחנו פשוטי העם יכולים לעשות, איתי, אתה מוזמן לעדכן כאן.

להשאיר תגובה

