"סבריאל" – המלצה חמה על ספר פנטזיה

 מאת גארת' ניקס, תרגמה מאנגלית יעל אכמון, יצא בסדרת ג'ירף של הוצאת גרף                    

סבריאל היא נערה צעירה, על קו הזינוק שלקראת סיום לימודיה בפנימייה וקבלת החלטות חשובות על עתידה, כשהיא נאלצת להתמודד עם היעדרו של אביה האהוב והימצאותו בסכנה, לעבור את החומה המפרידה בין אנסלטיירה- בה גדלה רוב חייה לבין הממלכה העתיקה שהיא לא מכירה, להיכנס לתפקיד חשוב ומכובד שהיא יודעת עליו מעט מאוד וגם, כמקובל בספרי פנטזיה, להציל את העולם.
אביה של סבריאל היה אבהורזן- בעל אוב ייחודי שתפקידו לוודא שהמתים יישארו מתים ולא יפלשו לעולם החיים.
אמה של סבריאל מתה בלידתה ואביה, שרצה להגן עליה, שלח אותה לגדול מעבר לחומת הממלכה העתיקה בעולם נטול קסם (כן, כמו שקרה לקוסם צעיר אלמוני אחר, ההוא עם הצלקת על המצח…).

בבת אחת, סבריאל נאלצת לגדול לתוך תפקיד האבהורזן החדשה ועושה זאת באצילות מבלי לאבד את אנושיותה, כשמתלווים אליה מוגט- יישות רבת עוצמה בצורת חתול, וטאצ'סטון- צעיר שגדל בממלכה העתיקה לפני מאתיים שנה וזהותו האמיתית מתגלה בשלב מאוחר.
שלושתם יוצאים יחד למסע אפל, מסוכן ומפחיד שנועד להציל את אביה של סבריאל ולהשאיר את כל המתים שלכד מעבר לשערי המוות.
הצגת המתים כמי שרוצים להשתלט על החיים כמקובל בסרטי אימה הפריעה לי, אבל היו בספר כל כך הרבה דברים אחרים שאהבתי, כך שהחשבון הסופי מתקזז.
בנוסף למתח ולקצב ההתרחשויות המהיר, אהבתי את התפתחותה העדינה של מערכת היחסים בין סבריאל לטאצ'סטון, את תפקידם המשמעותי של צלילים וצלצולים במלאכת האבהורזן ואת הרצינות והמקצועיות המוקדשות לקסמים. הקסם משחק תפקיד משמעותי בהרבה ספרי פנטזיה, אבל ב"סבריאל" ביצוע קסמים הוא לא "הוקוס פוקוס" אלא עבודה קשה שדורשת ידע, כוחות נפש ומאמצים אנושיים רבים.
אהבתי גם את ההמצאות רבות הדמיון של ניקס ואת ההפתעות העלילתיות שהגיעו בדיוק ברגעים בהם הייתי בטוחה שאני יודעת מה עומד לקרות.

קשה לי להחליט לאיזה גיל הספר מיועד, וברור שסוגיית התאמתם של ספרים לבני גיל מסוים מדויקת בערך כמו הניסיון "לתפור מכנסיים ליתום", אבל בכל זאת – אתר ההוצאה ממליץ על הספר לגילאי 13 ומעלה, ולי נדמה שזה מוקדם מדי, למרות שהכל תלוי בקילומטראז' הקריאה ובאישיות של כל קורא. בהערכה גסה, הייתי ממקמת את "סבריאל" אחרי "הלווייתן מבבל" ולפני "חומריו האפלים", ומובן שהוא מתאים מאוד גם למבוגרים שאוהבים ספרי פנטזיה, ספרי נוער וספרי פנטזיה לנוער.
אני מבינה שנכתבו לו שני המשכים שעתידים לראות אור בעברית, ואני בהחלט מחכה להם…

"סבריאל" הוא ספר פנטזיה מצוין, מותח, מפחיד ומרגש ואני ממליצה עליו בחום לאוהבי הז'אנר וגם לכאלה שעוד לא גילו את קסמו.

כאן אפשר לקרוא את הפרולוג והפרק הראשון.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דובי  On 23/03/2008 at 20:00

    הטוב ביותר שקראתי לאחרונה!!! מתכתב עם הרבה נושאים אך נשאר יחודי ועצמאי. בדיוק בתקופה שבה התאכזבתי מספרים שקראתי הגיע סבריאל הנהדר והזכיר לי כמה ספר יכול לרגש למתוח ולהנות!!!
    מומלץ מומלץ מומלץ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • טלי  On 24/03/2008 at 14:44

    אין ספק שלספר הזה מגיעה יותר תשומת לב ממה שהוא קיבל. אני מאמינה שספרים טובים באמת מחלחלים לתודעה לאט לאט, מקוה שזה מה שיקרה גם ל"סבריאל".

  • שוש  On 23/12/2008 at 22:33

    אחד הספרים המתוארים במדוייק בצבע חיי ואמיתי, כול צעד שסבריאל עושה-הקורא עושה במקומה…
    לסיכום, סבריאל ספר אשר נותן טעם לעוד!

  • טלי  On 24/12/2008 at 11:31

    לא במקומה, אלא יחד איתה, אבל אהבתי את ההגדרה שלך.

    ואיכשהו, תגובות על פוסטים ישנים תמיד משמחות אותי במיוחד (-:

להשאיר תגובה

