"שבע מידות רעות"

 מאת מאיה ערד, יצא בסדרת חרגול פלוס, של הוצאות חרגול ועם עובד

עלילת הספר מתרחשת בקמפוס אוניברסיטאי ברדווס, במחלקה הקטנה להיסטוריה של המדע. נפתח תקן למשרה חדשה במחלקה היוקרתית, והמרוץ אחרי המישרה הנחשקת נוגע בתככים של העולם האקדמי, במתח בין קצב פרסום מסחרר לבין מחקרים שנמשכים שנים, בקשרים הצפויים והמפתיעים בין החיים האקדמיים לחיים האישיים, ובמקומות בהם סימפטיה, משיכה, חשש ויריבות פרסונאלית משתתפים בהכרעת שאלות מקצועיות.
העלילה מתרחשת בארצות הברית, אבל הישראליוּת של שניים מהגיבורים מוצגת מהזוית הייחודית של ישראלים שגרים בחו"ל, על הגבול הדק בין נסיעה לשם קידום הקריירה האקדמית לבין מה שכונה עד לא מזמן "ירידה מהארץ".
העלילה נפרשת באמצעות מבנה ספרותי מהודק ומוקפד עם שבעה שערים, שכל אחד מהם נושא את הכותרת של אחת משבע המידות הרעות של הנצרות- איטיות, שנאה, בטלה, בורות, כפיות טובה, קנאה וחמדנות. כל שער מוקדש לאחת מהנפשות הפועלות- חברי הסגל האקדמי הקיים והמועמדים למשרה.
כל אחד מהם מאופיין באמצעות אחת מהתכונות הנזכרות והעלילה מתוארת מנקודת מבטו הייחודית, תוך התקדמות בקצב התרחשות האירועים.

חוויית הקריאה האישית שלי הייתה מאכזבת, אבל נדמה לי שהאכזבה אינה נובעת מאיכותו של הספר אלא מהציפיות העצומות שהיו לי מהסופרת. שני ספריה הקודמים של מאיה ערד- "מקום אחר ועיר זרה" ו"צדיק נעזב" גרמו לי עונג רב במיוחד. שניהם כתובים בחרוזים שוטפים ומוקפדים והקריאה בהם התגלגלה בפה והכילה, מבחינתי, קסם מיוחד וכייף גדול. לקריאה ב"שבע מידות רעות" הגעתי "משוחדת", מבחינה זו, והעמדה הזאת לא פעלה לטובתו של המפגש בין הספר לביני.
גם הספר הנוכחי נצמד למבנה מהודק ומוקפד ויוצק תכנים חדשים בתבנית כתיבה קיימת, אבל במעבר מחרוזים לפרוזה חלק מהקסם הלך לאיבוד. למרות האכזבה המסוימת שלי, חשוב להדגיש שאין לי אף מילה רעה לומר על הספר- הוא כתוב היטב, הקריאה בו קולחת, הוא מציג דמויות מעניינות ומצליח לעורר הזדהות, סלידה, תמיכה והתנגדות לדמויות השונות. המאבק על התקן יוצר משחק ניחושים פנימי ומחייב את הקורא לשאול את עצמו מה יהיה הסוף ולסמן לעצמו מועמד מועדף.

אני מכירה גם אנשים שנהנו מהספר הזה בדיוק באותה מידה שנהנו מספריה הקודמים של ערד, אבל במקרה שלי, נראה שמדובר במקרה קלאסי בו כגודל הציפיות כן גודל האכזבה, מפני שלמרות שלכאורה "הכל בסדר" בספר, בכל זאת חסר לי קמצוץ מאבקת הקסמים הוירטואוזית של מאיה ערד אליה התרגלתי בעבר.

שודר בתכנית הרדיו "חדש על המדף" ברשת א' של קול ישראל ב- 28.5.07.

 

פרק ראשון מתוך הספר.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

