"קלקידן"

מאת דורית אורגד, יצא בסדרת "צעירים" של הוצאת הקיבוץ המאוחד, ספריית פועלים

קלקידן הוא נער שעלה עם משפחתו מאתיופיה ועבר ייסורי קליטה וטרגדיות משפחתיות.             

הספר מלווה אותו לאורך תקופה בחייו במהלכה הוא מתמודד עם קשיים רבים- אמו נפטרה בדרך לישראל ואביו, המגדל לבדו שלושה ילדים בתנאים כלכליים מסובכים נופל קורבן להונאה כספית ומאבד את שפיות דעתו. אחותו הגדולה ואחיו הקטן של קלקידן נשלחים לפנימייה ולמשפחה אומנת והוא עצמו, בגיל 14 בלבד, לוקח את גורלו בידיו ונודד לבדו בין פתח תקווה לירושלים.
קלקידן הוא נער יוצא דופן בעל כוחות נפש עזים וכישרונות רבים. הוא תלמיד מצטיין, נער כריזמטי ופופולארי בין חבריו ויש לו כשרון מוסיקאלי ייחודי. קלקידן מנסה לנהל את כל מערכות חייו המורכבים בנחישות, בעוצמה ובעצמאות. הוא נעזר בנציגי המערכת- עובדות סוציאליות, מנהל מתנ"ס, וגורמים נוספים, אך גם מצליח להתעקש על דרכי הפעולה המקובלות עליו ואינו נכנע לתכתיבים חיצוניים. הכיתוב על הכריכה האחורית של הספר מציין כי דמותו של הגיבור מבוססת על סיפור חייו של נער אמיתי, ועובדה זו הופכת את דמותו למרשימה עוד יותר. קלקידן הוא גיבור מרתק- נער שלא מתייאש לעולם ושמצליח לצאת ממצבים בלתי אפשריים.
סיפורו האישי המדהים והקשה יוצר אצל הקוראים הזדהות ואמפטיה לצד השתאות מהדרך המופלאה בה הוא מצליח לצמוח מתוך סיטואציות ללא מוצא. אבל בנוסף לדמותו רבת ההשראה, קלקידן מאפשר לקוראים הצעירים להתוודע גם אל אלמנטים מסיפורה של העדה האתיופית כולה- הכמיהה לישראל, העלייה ארצה, התרבות והמנהגים הייחודיים וגם הגזענות והזלזול שמפגין חלק מהחברה הישראלית כלפי עולים מאתיופיה.

 דורית אורגד היא סופרת אהובה ומוערכת לילדים ובני נוער, והקשר המיוחד שלה עם העדה האתיופית הוליד כבר ספרים אחדים שעסקו בסיפור קליטתה של העלייה הזו. בניגוד לספר "שבועת האדרה" שכתבה אורגד עוד בסוף שנות השמונים, "קלקידן" לא מעמיד במרכזו את סיפור העלייה, אלא מתייחס אליו בדרך כמעט אגבית, כנדבך נוסף במסכת חייו המפותלת של הגיבור, ולפעמים דווקא בדרך כזו קל יותר להתוודע אל אורחות חיים אחרים ותרבות שונה מאשר בספר שזו מטרתו המוצהרת.
סיפורו של קלקידן הוא גם סיפור מותח- כמי שלוקח על עצמו לגאול את אביו ולחלצו מהמשבר הנפשי הכבד שפקד אותו, קלקידן מחליט שעליו לגייס כסף לנסיעה לאתיופיה כדי להביא משם את הסב הזקן- דמות רבת עוצמה ומרשימה ביותר. כראוי לסיפור ריאליסטי, לא הכל הולך לפי התכניות המקוריות, אבל קלקידן מצליח בכל זאת למצוא דרך להגשים את מטרותיו.

הספר הזה נוגע בחומרים רגשיים לא פשוטים שספרי נוער אחרים לא תמיד ששים לעסוק בהם. הוא מתייחס למחלת נפש במשפחה ואשפוז פסיכיאטרי, למחסור בכסף, לנערים שאין להם מקום לישון בו או אוכל לאכול ולנוכלים ורמאים המוציאים כספים במרמה ממי שאין לו כלום. הנושאים כבדי המשקל האלה מטופלים ברגישות רבה, מבלי לנסות לטייח דבר. דורית אורגד חושפת בפני הקוראים הצעירים צדדים מכוערים בעולם המבוגרים מבלי להסתירם וכאילו אומרת לקוראיה- "כן, ככה נראים הצדדים האפלים של העולם שלנו, זה חלק מהמציאות בה כולנו חיים".

ולמרות החומרים הקשים, "קלקידן" הוא דווקא ספר אופטימי שמראה שאף פעם לא צריך להתייאש לגמרי ושבמאמץ רב, נחישות ותמיכה של אנשים טובים ניתן להיחלץ גם מהמצבים הנוראים ביותר. קוראים צעירים בכתה ו' ובחטיבת הביניים יקראו את הספר בהנאה ובהתרגשות ויוכלו לשאוב השראה מדמותו המרשימה של קלקידן לקראת התמודדויות שונות בחייהם שלהם.

שודר בתכנית הרדיו "חדש על המדף" ברשת א' של קול ישראל ב-20.4.06.

 

אלי אשד כתב סקירה ארוכה, מקיפה ומרתקת על דורית אורגד וספריה וכאן אפשר לקרוא את הפרק הראשון מתוך "קלקידן" (מייד אחרי שמקליקים על הכיתוב "פרק ראשון"….).

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • סנדי ש  On 14/01/2008 at 14:11

    תודה

  • טלי  On 14/01/2008 at 14:27

    בשמחה (-:

  • סנדי ש  On 14/01/2008 at 16:14

    הילד שלי מגיע איתי להתנדבות במרכז הקליטה ונראה לי שכדאי שהוא יקרא את הספר המרגש הזה

  • רותי פקדו  On 01/01/2009 at 15:35

    קלקידן הוא ילד מיוחד במינו ילד אמיץ חכם ופיכח וזה ספר מרגש ומלא הרפתקאות הלוואי שכל הבנים והבנות ילמדו ממנו ויתנהגו כמהו הלוואי בעזרת 'ה

  • טלי  On 01/01/2009 at 19:55

    מסכימה איתךלגבי הספר ולגבי הבנים ובנותשילמדו ממנו- אמן, אכן יש מה ללמוד…

  • בובו קובבו  On 20/03/2009 at 14:09

    אני פשוט עושה סיכום משלי לסיפור ….והספר כבר לא אצלי..

  • דוד  On 16/04/2009 at 14:49

    שם משפחתו של דובי הוא אינגרלייך.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 14/04/2013 at 21:51

      לא נכון!!!!1זה אנג'לרייך[לפי הסבריו מלאך]

  • איתי  On 30/08/2009 at 17:14

    אני צריך לדעת את כול הנושא של הספר הזה עד מחר בגלל שהמורה עושה מבחן מי שיכול לרשום אז בבקשה אני מחכה

  • טלי  On 31/08/2009 at 11:12

    לך לספריה וקרא את הספר, במקום לחכות שאנשים זרים באינטרנט יכינו שעורי בית במקומך…

    הספר באמת מצויין ומומלץ. בהצלחה!

  • דניאל  On 31/10/2009 at 14:08

    המורה שלי לספרות נתנה לכיתה לעשות עבודה על הספר ואני קארתי תספר ועשיתי תעבודה וזה היה ממש מעניין אבל למה לספר שאני קיבלתי יש כריכה אחרת?

  • טלי  On 31/10/2009 at 15:51

    אני לא מכירה כריכה אחרת ל"קלקידן" אבל לפעמים כשמדפיסים מהדורה חדשה מוציאים גרסא עם כריכה אחרת, זה קורה.

    אני שמחה שנהנית מהספר (-:

  • אביב  On 06/12/2010 at 15:56

    מה היו מעשיו של קלקידן והציטוטים

    מה היו תכונותיו של קלקידן והציטוטים

    אלו שני השאלות שלו הבנתי מבקש עזרה

    בתודה אביב

  • טלי  On 06/12/2010 at 17:46

    אביב היקר, אני מבקרת ספרים וממליצה עליהם, אבל אני לא מכינה שעורי בית עבור אף אחד. קרא את הספר, הוא טוב ומעניין, ותמצא בתוכו את כל התשובות לשאלותיך, אני מבטיחה.

  • תומר  On 10/06/2011 at 19:15

    לא הבנתי אז מ הדמיות הראשיות בסיפור קלקידן וכל אשר אני לא יודע כי כל פעם הוא ניפגש עם מישהו אחר את יכולה לעזור לי בבקשה

  • זהבה  On 11/07/2011 at 18:51

    ספר מרגש אני כל כך תופסת מקלקידן למרות הכל הוא הצליח בכל מה שהוא רצה במקרה יצא לי לקרוא את הספר ולא הצלחתי להפסיק לקרוא אותו

  • בר תורג'מן  On 27/11/2011 at 21:56

    הספר באמת מדהים אני קראתי אותו לפני שנתיים אני לא מוצא את הספר ויש לי שאלה:
    לבסוף הסבא חזר איתם לישראל ואם לא אם אפשר להזכיר בקצרה למה..תודה מראש!…

  • סמיילי  On 05/01/2012 at 7:33

    התקציר הזה לא עזר לי בגרוש >,<
    כתוב פה בערך רבע ספר :(

  • סמיילי:)  On 05/01/2012 at 7:35

    התקציר הזה לא עזר לי בגרוש >,< ,,,
    כתוב פה רק רבע מהספר

  • שקד כחלון  On 26/08/2012 at 12:16

    באיזה עמוד רשום את מותו של אמו ואיזה עמוד רשום אתשמשפחתו מתפמלת ואיזה עמוד רשום שהוא מנסה לדאוג לצעמו ולבני משפחתו…

    • שקד כחלון  On 26/08/2012 at 12:23

      אתם יכולים להגיב לי בבקשה…

      • טלי  On 24/09/2012 at 19:02

        זה לא תקציר, זו ביקורת. אני לא מכינה שעורי בית במקום אף אחד ולא קוראת ספרים במקום אף אחד…תקראו, ספר שווה (-:

  • שרה בנט  On 14/04/2013 at 22:00

    לפי דעתי לא כל כך הוא קצת חוזר על עצמו ולא מובן פעמים מספר.
    ובכל מקרה-תנסו כי יש לי חברות רבות שאמרו שזה היה ספר מקסים!
    מומלץ לאנשים רגשניים יותר…
    לאנשים שאוהבים ספרי מתח,פנטזיה ובלשות-\
    לא נראלי שכדאי!…

  • חסוי!  On 21/05/2014 at 23:57

    אני לא יעשה לכם את העבודה תתחילו לקרוא חמודים!!!

Trackbacks

כתיבת תגובה

הרשמה

קבל כל פוסט חדש ישירות לתיבת הדואר הנכנס.

הצטרפו אל 77 שכבר עוקבים אחריו

